Wat is de bezwaartermijn on alsnog bezwaar te maken tegen de spaartax?

Aangezien je dus bezwaar gemaakt MOET hebben om in aanmerking te komen voor compensatie.

tinus1969
een jaar geleden
Als algemeen principe: 4-6 weken na vaststellen besluit (vaststellen aanslag).
ronron1212
een jaar geleden
Volgens mij heeft de rechter vandaag uitspraak gedaan en is er geen termijn meer.
TurfGraver
een jaar geleden
@ronron1212, uitspraak is juist dat wie niet of te laat bezwaar heeft gemaakt toch niet gecompenseerd hoeft te worden.
ronron1212
een jaar geleden
@Turfgraver dus is de termijn verstreken.
TurfGraver
een jaar geleden
Termijn is vestreken inderdaad maar is er nog wel. :)

Antwoorden (2)

Dat kan niet meer. Bezwaar moet worden gemaakt binnen 6 weken na dagtekening van de aanslag. Als je niet hebt meegedaan met de "massaal bezwaar procedure" betekent dat volgens de Hoge Raad niet dat dit alsnog kan met een ambtshalve vermindering.

"Met betrekking tot de jaren 2017 en 2018 overweegt de Hoge Raad als volgt. 3.5.2 Artikel 9.6 Wet IB 2001 bepaalt dat ambtshalve vermindering uitsluitend geschiedt op de voet van dit artikel en in bij Ministeriële regeling aan te wijzen gevallen. In artikel 45aa, aanhef en letter b, Uitvoeringsregeling inkomstenbelasting 2001 (hierna: de Uitvoeringsregeling) is bepaald dat geen ambtshalve vermindering wordt verleend indien de onjuistheid van de belastingaanslag voortvloeit uit jurisprudentie die eerst is gewezen nadat die aanslag onherroepelijk is komen vast te staan, tenzij de Minister van Financiën anders heeft bepaald."

Aldus ECLI:NL:HR:2022:720

Misschien is er toch nog hoop als de Minister alsnog wat anders gaat bepalen...

Dan geldt nog (volgens info op de site van Rendement):
@ 2017-2020, aanslagen die nog niet waren opgelegd of nog niet onherroepelijk vaststonden op 24 december 2021 (de datum van het arrest van de Hoge Raad): zij krijgen rechtsherstel volgens dezelfde uitgangspunten, maar dit zal de Belastingdienst pas later in gang zetten. Voor aanslagen die nog niet onherroepelijk vaststonden vanaf medio september, en voor gevallen waarin er nog geen aanslag is opgelegd vanaf medio oktober.@
Computoon
een jaar geleden
SimonV
een jaar geleden
Staatssecretaris Marnix van Rij kijkt of en hoe herstel kan worden geboden aan niet-bezwaarmakers. Dit zal hij uiterlijk met Prinsjesdag bekendmaken.
https://www.nrc.nl/nieuws/2022/05/20/hoge-raad-belastingdienst-hoeft-niet-iedereen-in-spaartaks-zaak-te-compenseren-a4125053
In dit uitzonderlijke geval geldt de gebruikelijke bezwaartermijn van 6 weken waarschijnlijk niet.
De Hoge Raad heeft inmiddels (vrijdag 20 mei) besloten dat alleen spaarders die destijds binnen 6 weken bezwaar hebben gemaakt, recht hebben op compensatie.
Zoals het er nu voor staat zijn de Tweede Kamer en het kabinet het daar niet mee eens. Daardoor is de kans groot dat ook de spaarders die geen bezwaar hebben gemaakt, alsnog worden gecompenseerd. Wel zullen de beleggers die geen bezwaar hebben gemaakt, niet worden gecompenseerd.
Als het alleen om de spaarders gaat, is de compensatie 7 miljard euro. Als het om spaarders + beleggers gaat, is het 11,7 miljard euro. De Tweede Kamer vindt waarschijnlijk 7 miljard euro het maximum mogelijke.
Op Prinsjesdag van dit jaar wordt meer duidelijkheid verschaft.
Bron: AD, 21 mei 2022: Gedupeerde spaarder mag nog altijd hopen op compensatie..
M.b.t. 2021 en 2022 geldt niet een bezwaartermijn. Iedereen die in aanmerking komt, wordt automatisch gecompenseerd - als gevolg van de uitspraak van de Hoge Raad van december 2021.
Toegevoegd op 21 mei 2022 07:52: tekst
een jaar geleden
SimonV
een jaar geleden
"In dit uitzonderlijke geval geldt de gebruikelijke bezwaartermijn van 6 weken waarschijnlijk niet": waar staat dat?
We kunnen nog steeds geen bezwaar maken.
Hoe het kabinet reageert op de niet-bezwaarmakers is wat anders.
Computoon
een jaar geleden
Het klopt ook niet. Voor een ontvankelijk bezwaar is het nodig dat binnen 6 weken na dagtekening bezwaar wordt gemaakt. Die termijn volgt uit de Algemene Wet Bestuursrecht. Als een bezwaar buiten de 6-wekentermijn wordt ontvangen wordt het door de Belastingdienst in beginsel als verzoek om ambtshalve vermindering behandeld (mits het ontvangen wordt binnen 5 jaar na afloop van het desbetreffende belastingjaar.) In artikel 45aa uit de Uitvoeringsregeling inkomstenbelasting 2001 staat onder meer dat de inspecteur een belastingaanslag ambtshalve vermindert die op een te hoog bedrag is vastgesteld zodra hem dat is gebleken tenzij die onjuistheid voortvloeit uit jurisprudentie die is gewezen nadat de aanslag onherroepelijk vast is komen staan, tenzij de Minister van Financien anders heeft bepaald. Het wachten is nu dus op een uitspraak van de minister.
SentWierda
een jaar geleden
@SimonV. M.b.t. 2021 en 2022 is bezwaar maken niet aan de orde (= overbodig) bij besluit/uitspraak van de Hoge Raad in december 2021.
Bezwaar maken m.b.t. eerdere jaren kan nu sowieso niet. Het kabinet/de Tweede Kamer lijken geen verschil te gaan maken tussen spaarders/bezwaarmakers (binnen 6 weken na de aanslag) en spaarders/niet-bezwaarmakers. De uitspraak van de Hoge Raad van 20 mei is gunstig voor alle spaarders, omdat het extra tijd geeft aan kabinet/Tweede Kamer om te besluiten tot ook compensatie voor niet-bezwaarmakers.
Dit staat in de bron.
SentWierda
een jaar geleden
@Computoon. Inderdaad, het laatste woord is niet aan de Belastingdienst en/of de Hoge Raad..
Daarom ziet het er sinds 20 mei rooskleurig uit voor de spaarders/niet-bezwaarmakers: het geld (7 miljard euro) lijkt al te worden gereserveerd..