Betaal je minder inkomstenbelasting als je aandelen koopt? stel ik koop 20.000 aan aandelen? Scheelt dat?

Ben benieuwt als je aandelen koop dat dit ook scheelt eerst in je inkomsten belasting.

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (2)

Nee. Je betaalt evenveel inkomstenbelasting.
Als je totale vermogen meer dan € 50.000 euro is, betaal je wel meer vermogensrendementsheffing als het aandeel in waarde stijgt en/of je dividend ontvangt.
SimonV
2 jaar geleden
Momenteel is het nog zo dat er belasting box 3 betaald moet worden over vermogen boven € 50.600 (jaar 2022 - alleenstaande) Maar er zijn plannen om vermogen op aandelen, vastgoed e.d. in latere jaren zwaarder te belasten dan spaargeld. Vooralsnog zijn deze plannen afgeketst. Maar Om een idee te geven: spaargeld 0% en aandelen / vastgoed: 5 tot 6% inkomensbijtelling. Over dit meerdere inkomen boven de vrijstelling moet 31% belasting Box 3 worden betaald.
fisbel
2 jaar geleden
SimonV
2 jaar geleden
Is dit niet meer een reactie? Zoveel verandert er niet als de plannen ooit doorgaan.
Nu betaal je ook flink voor aandelen (en spaargeld) tot € 950.000,- 4,5% x 31% = 1,4% VRH.
Misschien wordt dat dus (zonder spaargeld) 5,69% x 31% = 1,75% VRH.
Slechts 0,35% meer...