Hoeveel blijft er over van een erfenis?

Mijn oom is overleden en laat een huis + wat vermogen achter (huis staat momenteel te koop voor 285k + kleine 20k spaargeld). Dit laat hij na aan mijn vader en oom (zijn 2 broers) en 15 neefjes/nichtjes waaronder ik. We zijn dus met 17 mensen die allemaal een even groot deel erfenis ontvangen. Klinkt natuurlijk als een mooi bedrag (300k gedeeld door 17) maar zo werkt het in de praktijk kennelijk niet. Erfbelasting, etc. etc. Ik kom er niet wijs uit. Nu ben ik op internet aan het zoeken hoeveel er ongeveer over blijft hiervan, aangezien ik dan eindelijk de keukenverbouwing kan doen die al jaren is uitgesteld. Maar.. Ik kom echt niet wijs uit alles online. Kan iemand me een beetje helpen hoeveel er ongeveer over blijft?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.7K
Utrecht
3 jaar geleden
Eerst zullen er nog vanaf gaan (begrafenis, graf, uitruimen huis, etc).
Van wat er over blijft, ga ervan uit dat je 30% belasting betaald. Geldt ook voor je vader en oom.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/erfbelasting/content/tarieven-erfbelasting
Utrecht
3 jaar geleden
Oh, je hebt nog € 2.208 vrijstelling.
Dus van het te erven bedrag (stel 300k€) : 300/17 = € 17.647 - €2.208 =€ 15.439 - 30% = €10.807
ronron1212
3 jaar geleden
Heeft je oom dan een testament achter gelaten? Zijn er al broers overleden dan? Normaal erven de broers en zussen en als die overleden zijn de kinderen van die overleden broers en zussen.
Antoni
3 jaar geleden
Een keukenverbouwing hoeft geen duizenden euro's te kosten. Op websites als Gratisoptehalen.nl https://www.gratisoptehalen.nl/ of Gratisaftehalen.nl https://gratisaftehalen.nl/ wordt af en toe een gebruikte keuken gratis aangeboden! Deze kunnen zo goed als nieuw zijn! Een paar handige familieleden of buurmannen kunnen helpen met installeren en zo verloopt alles bijna gratis.
SentWierda
3 jaar geleden
Erfbelasting betaal je niet over de vraagprijs of de verkoopprijs van het huis maar over de meest recente WOZ-waarde. In dit geval kan dat bijvoorbeeld 250.000 euro zijn (bij de gemeente is de WOZ-waarde bekend).
Het huis staat te koop voor 285.000 euro. De verkoopprijs kan behoorlijk afwijken en kan bijvoorbeeld 315.000 euro zijn .
ronron1212
3 jaar geleden
@SentWierda als het huis verkocht is dan betaal je over de opbrengst erfbelasting. Wat jij zegt gaat alleen op als het huis bewoont gaat worden door de erfgenaam bijvoorbeeld de weduwe of weduwnaar.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Oké, ik begrijp dat er €2208 vrijstelling is, verder 30% erfbelasting. Het huis staat te koop voor 285K, hypotheek is afbetaald.
WOZ waarde (peildatum 1-1-2019) was 238K.
SentWierda
3 jaar geleden
@ronron1212. De WOZ-waarde is bepalend voor de erfbelasting. Zie ook het "beste antwoord" van SimonV.
Ik ben benieuwd wie meent dat de verkoopprijs bepalend is voor de erfbelasting....

Het beste antwoord

Er geldt een vrijstelling van 2208,-.
Daarboven betaal je 30% erfbelasting.
Dus je ontvangt (17.900 – 2208) x 0,7 = 10.980 + 2208 = ca. 13000,-
Met dank aan Thecis en Ronron voor het corrigeren van mijn rekenfout.
Correctie: Ronron moet Tinus1969 zijn.
De erfbelasting wordt berekend over het de WOZ-waarde, niet de verkoopprijs van het huis. Je mag bij de aangifte voor de erfbelasting over 2020 kiezen welke WOZ-waarde je hanteert: die uit 2020 (met waardepeildatum 1-1-2019) of straks die van 2021 (met waardepeildatum 1-1-2020). Met de laagste van die twee waarden betaal je minder erfbelasting.
Je kunt hier de WOZ-waarde van het huis zien:
https://www.wozwaardeloket.nl/
SimonV
3 jaar geleden
erotisi
3 jaar geleden
Wat vs ontvangt is wel een ander bedrag dan waarover erfbelastting wordt berekend.
De ontvangsten ziin gebaseerd op de werkelijk verkoopprijs. De erfbelasting wordt berekend over het de WOZ-waarde.
SimonV
3 jaar geleden
Bedankt en toegevoegd. Dat had ik even over het hoofd gezien. Waarschijnlijk betaal je minder erfbelasting omdat de WOZ-waarde door stijgende huizenprijzen lager zal liggen dan de prijs waarvoor het huis verkocht zal worden.