Gaat de belastingdienst verrekenen of gaan ze terugbetalen?

Ik heb een brief ontvangen van de belastingdienst met de volgende mededeling.
De negatieve aanslag inkomstenbelasting 2019 met aanslagnummer en het bedrag is als volgt verwerkt
Het bedrag wordt uitbetaald of verrekend door ontvanger belastingdienst.
Mijn vraag is word de aanslag nou verrekend of wel uitbetaald?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
11.4K
paulus811
3 jaar geleden
Ik heb de belastingdienst laten weten dat ze dit jaar genoegen moeten nemen met een voucher.

Antwoorden (2)

Een negatieve aanslag betekent dat je geld terugkrijgt. Tenzij er nog een bedrag openstaat dat je moet betalen.
SimonV
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Op de achterkant van de brief staat dat ze een teruggaaf hebben verrekend met een aanslag die ik nog moest betalen.
En dan met het het aanslagnummer op de voorkant.
Het aanslagnummer op de voorkant is het nummer van de aanslag zelf dus niet van andere aanslagen.
Dus verrekenen ze het dan wel of niet?
ronron1212
3 jaar geleden
Het aanslag nummer is altijd je sofinummer plus nog 4 of 5 letters en cijfers zijn die niet anders dan?
SimonV
3 jaar geleden
“Op de achterkant van de brief staat dat ze een teruggaaf hebben verrekend met een aanslag die ik nog moest betalen.”
“Het bedrag wordt uitbetaald of verrekend door ontvanger belastingdienst.”
Dit bedrag is dus al verrekend en wordt dus uitbetaald.
ronron1212
3 jaar geleden
In de brief zal ook staan
Let op! Als er aanslagen zijn die u nog moet betalen, kan de Belastingdienst
het te ontvangen bedrag met deze aanslagen verrekenen. Het te ontvangen bedrag wordt dan
lager. U krijgt over een verrekening binnen 1 week apart bericht.
De belastingdienst maakt gebruik van standaard brieven. Wanneer jij geld terug ontvangt krijg je daar bericht van. Het kan echter zijn dat je ook nog een een bedrag IN ACHTERSTAND hebt staan. Hiervan is de uiterste betaaldatum dus steeds verstreken. In sommige gevallen is de belastingdienst dan gerechtigheid dit openstaande bedrag te verrekenen met de uit te keren teruggave. Daarom staat er in de standaardbrief "uitbetaald of verrekend".
Is er daadwerkelijk verrekend en blijft er een bedrag over, dan zal het restant uitbetaald worden. Echter omdat ook hier wat tijd overheen gaat, of omdat er meerdere vorderingen in achterstand staan kan het voorkomen dat er opnieuw verrekend gaat worden. Vandaar dat ook bij een verrekekenbrief standaard van "uitbetaald of verrekend" wordt gesproken.

In de meeste gevallen zal na verrekening het restantbedrag gewoon uitbetaald worden. Hier lijkt ook bij u sprake van te zijn.
ronron1212
3 jaar geleden
Het gaat altijd om een definitieve of voorlopige aanslag brief
Ozewiezewozewiezewallakristallix
3 jaar geleden
... of een verrekenbrief (DB59)
Hierin wordt de belastingplichtige op de hoogte gebracht van een verrekening.
ronron1212
3 jaar geleden
Die brief komt altijd na de aanslag brief.
ronron1212
3 jaar geleden
Als deze brief nog bestaat?