wat is de 'zorgverzekeringswet' en waarom moet ik opeens hieraan bijdragen?

wilde net belastingaangifte doen en zag dat ik moet betalen voor 'zorgverzekeringswet'. wat is dit en waarom krijg ik dit nu opeens?

4 jaar geleden
2.6K
TurfGraver
4 jaar geleden
U bent ondernemer?
Parra187
4 jaar geleden
Nee, werkte vorig jaar gewoon in loondienst
tinus1969
4 jaar geleden
Als je geen ondernemer was, ontving je dan bv alimentatie of 'loon uit overige werkzaanheden'.

Antwoorden (2)

Dat is niets nieuws dat is een onderdeel van de manier waarop de zorg wordt betaald
U of uw werkgever/uitkeringsinstantie betaalt de inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet (bijdrage Zvw) aan de Belastingdienst. Deze bijdrage is een bijdrage die u of uw werkgever/uitkeringsinstantie - naast de premie aan de ziektekostenverzekeraar - betaalt voor de zorgverzekering. Hoe hoger uw inkomen, hoe hoger uw bijdrage.
ronron1212
4 jaar geleden
Als je het "opeens" krijgt, ben je waarschijnlijk geen ondernemer. Want die weten dat ze een aanslag daarvoor krijgen.

Heel veel mensen krijgen geen aanslag voor de Zorgverzekeringswet. Die krijgen loon of een uitkering en dan betaalt hun werkgever die premie.

Maar niet iedereen heeft een werkgever. Denk aan mensen die "resultaatgenieter" zijn, zoals krantenbezorgers. Die ontvangen dus een aanslag voor de Zorgverzekeringswet. Of mensen die alimentatie ontvangen ot een pensioen uit het buitenland.

De zorg staat in ons land op een hoog niveau. Daar hangt een prijskaartje aan. De premie die iedereen aan zijn zorgverzekeraar betaalt is verre van voldoende om de prijs van zorg te betalen.
Computoon