Hoe werkt bij de belastingdienst de globalisatiemethode als je werkt met margegoederen?

Helaas begrijpen we nog niet goed welke van de volgende 2 manieren de goede is volgens de belastingdienst:

Manier 1 globalisatiemethode:
Na 3 maanden (aangiftetijdsvak) kijken we wat we hebben verkocht en berekenen wij wat de inkoopprijs was van deze artikelen.
Bijvoorbeeld. Verkoop 1000 euro. Deze 3 maanden 100 boeken verkocht met een inkoopprijs van 100 euro. Winstmarge: 900 euro.

Manier 2 globalisatiemethode:
Na 3 maanden (aangiftetijdsvak) kijken we wat we hebben verkocht en hebben ingekocht. Verkoop 1000 euro. Inkoop deze 3 maanden 400 euro. Winstmarge 600 euro

Bij manier 1 moeten we een hele administratie bijhouden wat ieder product heeft gekost
Bij manier 2 hoeft dat niet en scheelt ons veel administratietijd

Ook vragen wij ons af of we alle artikelen die we betalen via bankoverschrijving moeten registreren. Dus dat we bij iedere betaling een foto of printscreen moeten toevoegen van het gekochte artikel dat via bijvoorbeeld marktplaats gekocht hebben. Of is de bankoverschrijving op zichzelf genoeg bewijs voor de belastingdienst omdat het over heel veel artikelen gaat dagelijks?
Het gaat trouwens over spullen van rond de 10 euro en verkoop 20 ongeveer. Bij de margeregeling moet je bij artikelen boven de 500 euro een bewijs geven, dat is bij ons niet het geval

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
3.4K

Antwoorden (1)

De in- en verkoop van margegoederen moet u natuurlijk bijhouden in uw administratie. Bij deze goederen zijn daarvoor 2 methoden:

1. U berekent de btw per individueel goed en houdt in- en verkopen per stuk bij in uw administratie. Dit noemen we de individuele methode.
2. U berekent de btw over de totale winstmarge in een aangiftetijdvak. Dit noemen we de globalisatiemethode.

Dan mag je voor de btw de margeregeling toepassen. Je berekent dan de btw over je winstmarge in plaats van over je verkoopprijs. Dat is voordelig als je aan particulieren verkoopt. Je kunt dan een lagere prijs rekenen of meer winst maken dan bij normale btw regels.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt