Moet je als particulier als je je kwitantie uitschrijft aan belasting aangifte doen?

Ik doe af en toe voor klanten een projectje maken maar dan wil ik nadat ik betaling ontvangen heb een kwitantie uitschrijven want zonder bedrijf mag je niet factureren, maar dan mag je ook geen btw voor verrekenen. Maar enige wat ik nog in mn hoofd heb: Je bent particulier zonder kvk en btw nummer moet je dan aan het eind van het jaar belasting aangifte doen? Het gaat over bedragen die niet boven 100 euro komen.

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
7.6K

Antwoorden (1)

Als je een uitnodiging van de Belastingdienst krijgt om aangifte te doen, moet je aangifte doen. En als je bijverdiensten hebt waarvan je weet (behoort te weten) dat je ze moet opgeven aan de Belastingdienst moet je ook aangifte doen, ook wanneer je geen brief van de Belastingdienst krijgt.

Als het gaat om klussen voor familie of vrienden waarbij je alleen de kosten vergoed krijgt, hoef je die inkomsten en kosten niet in te vullen in de aangifte. De Belastingdienst noemt dit op haar site 'activiteiten in de hobby- of familiesfeer'.

Maar van andersoortige inkomsten moet je inderdaad aangifte doen; inkomsten uit freelancewerk, als gastouder, van een krantenwijk. Maar "het kan hier ook gaan om opbrengsten uit eenmalige opdrachten of onderzoek, bijvoorbeeld als u meedoet aan een medisch onderzoek, of als u eenmalig een gastcollege geeft."

Uit de bron:
"Alle opbrengsten die u hebt gehad, moet u opgeven. Ook als het een vergoeding is voor bijvoorbeeld gemaakte reiskosten. De gemaakte kosten mag u in mindering brengen op uw opbrengsten. Het verschil is uw resultaat uit overig werk.

Let op!
Hebt u een negatief resultaat? En is te verwachten dat dat zo blijft? Dan zijn uw werkzaamheden hoogstwaarschijnlijk geen bron van inkomen, maar activiteiten in de hobby- en familiesfeer. U hoeft deze inkomsten en kosten dus niet in uw aangifte te vermelden.

Over uw resultaat uit overig werk bent u, naast belasting, ook een bijdrage verschuldigd voor de Zorgverzekeringswet (Zvw). Nadat u aangifte hebt gedaan, ontvangt u hiervoor een aparte aanslag."

En of je nu een kwitantie uitschrijft of een factuur maakt, maakt niet uit. Ook als particulier zou je een rekening kunnen opstellen, alleen dan (uiteraard) zonder btw omdat je geen ondernemer bent.
Computoon