Kan degene die je de gift schenkt ook de btw ed betalen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.3K
ronron1212
6 jaar geleden
Wat bedoel je nu te vragen?

Antwoorden (2)

Schenkingen hebben niets te maken met de btw.

Ik vermoed dat je de schenkbelasting bedoelt. Over schenkingen boven een bepaald bedrag moet de ontvanger schenkbelasting betalen.

Afgesproken kan echter worden (op het aangifteformulier voor de schenking) dat de schenker de schenkbelasting betaalt in plaats van de ontvanger. Die schenkbelasting is in zo'n geval wel hoger omdat de Belastingdienst het ook als een schenking beschouwt wanneer de schenker de schenkbelasting voor z'n rekening neemt in plaats van de ontvanger.
Toegevoegd op 07 april 2018 14:59: bron
Computoon
6 jaar geleden
Volgens mij is het zo dat de btw van de gift zelf afgaat, dus als iemand 10.000 schenkt zal je altijd minder ontvangen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ronron1212
6 jaar geleden
Wat heeft een gift met btw te maken dan?