Kan mijn moeder het kindserfdeel uitkeren tijdens leven en hoe kan ze achterhalen de hoogte van het bedrag ?

Bij overlijden van mijn vader 5jaar is er door de belastingdienst bepaald dat er geen erfbelasting verschuldigd is. Verder heeft mijn moeder en vader geen testament, erfdeel voor de kinderen ( ik en mijn zus)en moeder is niet vastgelegd.
Mijn moeder heeft nu het huis verkocht en wil het kinds erfdeel aan de kinderen uitkeren.
Kan dat zomaar en hoe kan ze het bedrag bepalen wat ze kan uitkeren.
Bedrag is verwacht ik lager dan 19000 euro pp omdat er toendertijd door de belastingdienst is aangegeven dat er geen erfbelasting moest worden betaald

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.8K
ronron1212
6 jaar geleden
De verdeling is altijd normaal dat de overgebleven ouder de helft plus een kindsdeel krijgt. Dus de waarde van het huis bij verkoop min de hypotheek. Alles wat er op de bankrekening stond op het moment van overlijden van de partner. alles bij elkaar optellen en delen door twee de ene helft is dus van je moeder. De andere helft delen door het aantal kinderen plus je moeder. 2 kinderen plus een dus drie dan is daar dus weer een deel voor je moeder.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De hoogte van de aanspraak van een nalatenschap is lastig als dit vijf jaar jaar na het overlijden van de erflater wordt gedaan.
De verdeling is zeer waarschijnlijk zoals rorron hierboven heeft uitgelegd.
Om de hoogte te bepalen zijn veel meer gegevens nodig dan u hier op GoeieVraag kunt vermelden. Het gaat namelijk om zeer private gegevens van uw moeder.
Moeder moet zich maar eens voor laten lichten door een erfrechtspecialist. Dan zou wel eens kunnen blijken dat haar wens zeer onverstandig is.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
het bedrag waarover geen erfbelasting verschuldigd was, had te maken met de relatie die uw moeder had met de overledene. Zeer waarschijnlijk was het haar partner.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/relatie_familie_en_gezondheid/erven/erfenis_krijgen/vrijstelling/
fisbel
6 jaar geleden
Voor de uitbetaling van de erfdelen met de vrijstelling van ruim € 20.000 per kind is het nu mogelijk te laat. Mijn advies is: raadpleeg een notaris om te bekijken of het kindsdeel ook 5 jaar na het overlijden vader uitbetaald kan worden. Andere mogelijkheid:
Moeder heeft nu het vruchtgebruik van de kindsdelen. Zij mag doen met de overwaarde die nu vrijkomt wat ze wil. Ze mag deze overwaarde schenken, maar als die meer is dan de vrijstellingen die er zijn, moet er schenkbelasting worden betaald. Gewoon maar eens kijken wat moeder per jaar aan u en uw zus belastingvrij mag schenken. De gewone vrijstelling is per kind € 5320 per jaar. Lees: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/relatie_familie_en_gezondheid/schenken/schenking_krijgen/belastingvrij-schenken-vrijstellingen-2017/belastingvrij-schenken-vrijstellingen-2017-

Antwoorden (1)

Het is simpel. Het gaat om het huis en de dagwaarde van het huis. Nu is het huis verkocht en dus de dagwaarde is bekend. En als er geen gekke dingen gebeurt zijn dan is de te uit te keren bedrag de overwaarde van het huis. Dus opbrengst van het huis minus de verkoopkosten en restschuld. Nu mag de moeder de helft houden. En de andere helft kan als kindserfdeel uitgekeerd worden. Maar tijdens leven dat gaat niet meer op, want een erfenis wordt altijd na overlijden uitgekeerd in dit geval van de vader. Alleen was destijds kort na het overlijden niet de bedoeling om het huis te verkopen.

Toegevoegd na 8 minuten:
Er zijn 2 kinderen, dus het kindserfdeel is 1 vierde van de overwaarde van het huis. Mogelijk dat nog een andere correctie plaats dient te vinden. Maar dat zal binnen de schenkingsvrijstelling vallen. De belastingdienst kan waarschijnlijk en ongetwijfeld het bedrag van de erfbelasting vrije deel noemen.

Ook kan het zijn dat destijds het bedrag lager dan de vrijstelling was, maar nu door de overwaarde stijging meer is.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wat zeg je me nou toch allemaal.
Na het overlijden van de vader was de helft en 1/3 van de helft voor de moeder.
Nu ligt het allemaal een ietsje anders.
Het erfdeel is niet uitgekeerd, de langstlevende heeft een schuld aan de kinderen, dat wordt een enorme wiskundige berekening of er bv nog met vijf jaar rente rekening moet worden gehouden.
ronron1212
6 jaar geleden
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/relatie_familie_en_gezondheid/erven/erfenis_nalaten/erfrecht/wettelijke_verdeling/wettelijke_verdeling
fisbel
6 jaar geleden
@carscac:
Zo simpel is het allemaal niet. Het overlijden was al 5 jaar geleden. Moeder heeft het vruchtgebruik van de erfdelen kind. Ze kan het geld van de erfdelen opzij zetten, maar ze kan het ook opmaken.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Door dat de moeder besloten heeft om de erfdelen in vruchtgebruik uit te keren word het simpel.
Ja, zij mag het opmaken, zij mag haar kinderen onterven, zij mag het opzij zetten en of gebruiken voor aankoop van een nieuw huis. Dat mag allemaal, maar het gaat om een verkoop van een huis en de beslissing om na de verkoop het erfdeel uit te keren.