Wij willen een bedrijfspand kopen om prettig te kunnen werken. Over hoeveel jaar mag je de kosten afschrijven?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ronron1212
6 jaar geleden
30 tot 50 jaar minus de restwaarde van het pand .

Antwoorden (1)

"Uitgangspunten voor het bepalen van de afschrijving:

    De hoogte van de afschrijving hangt af van de gebruiksduur van het pand. Meestal is de gebruiksduur van een pand 30 tot 50 jaar.
    U moet rekening houden met een restwaarde van het pand. Dit is de waarde die het pand heeft aan het einde van de gebruiksduur.
    U mag niet afschrijven over grond.

U schrijft af over de aanschafwaarde van het pand. Dit is de koopsom inclusief de aankoopkosten van het pand. Als u recht hebt op aftrek van btw, neemt u de kosten exclusief de btw op in de aanschafwaarde. Als u geen recht hebt op aftrek van de btw die aan u is berekend, neemt u de aankoopkosten inclusief de btw. De aankoopkosten zijn bijvoorbeeld:

    notariskosten
    makelaarskosten
    overdrachtsbelasting

De hoogte van de afschrijving berekent u als volgt. De aanschafwaarde van (het ondernemingsgedeelte van) het pand (= A) vermindert u met (een evenredig deel van) de waarde van de grond, die bij het pand hoort (= G). Verder houdt u rekening met de restwaarde van het pand (= R) en de gebruiksduur (stel: 50 jaar). De hoogte van de afschrijving per jaar is A - R - G x 2%.

De toepassing van de jaarlijkse afschrijving op het pand is alleen mogelijk als:

    De boekwaarde van het pand hoger is dan 50% van de WOZ-waarde (= bodemwaarde).
    De jaarlijkse afschrijving over uw pand niet groter is dan het verschil tussen de boekwaarde en bodemwaarde.

Bodemwaarde
U mag niet meer afschrijven wanneer de bodemwaarde van het pand is bereikt. Het begrip bodemwaarde is een fiscaal begrip. Het heeft niets te maken met de waarde van de grond. Het is ook niet hetzelfde als de restwaarde. Voor gebouwen die u verhuurt (gebouw ter belegging), geldt de WOZ-waarde als bodemwaarde. Voor gebouwen in eigen gebruik is de bodemwaarde 50% van de WOZ-waarde. Voor het juist berekenen van de afschrijving hebt u dus nodig: de aanschafwaarde, de restwaarde, de boekwaarde en de bodemwaarde.

Voorbeeld afschrijving pand

U hebt een bedrijfspand in eigen gebruik. Het pand heeft een gebruiksduur van 50 jaar. De aanschafwaarde van het pand was € 300.000, en de restwaarde is € 50.000. De boekwaarde aan het begin van het boekjaar is € 200.000. De WOZ-waarde is € 396.000. De bodemwaarde is dus € 198.000 (= 50% van WOZ-waarde). (...)"

Dit zijn de fiscale regels, zie voor de rest van het artikel de bron. Bedrijfseconomisch kun je afschrijven tot op de "restwaarde".
Computoon