Mag je als ZZP'r belasting terugvragen?

Binnenkort wil ik graag als ZZP'r beginnen. Ik wil dan in de ICT gaan werken. Als ik dan bijvoorbeeld een laptop zou kopen voor zakelijk/prive gebruik mag ik dan de BTW daar van terugvragen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1K
ronron1212
6 jaar geleden
Als zzp-er moet je btw afdragen die je ontvangt van je klant en mag je de btw voor de kosten die je maakt om je werk te kunnen doen aftrekken.

Het beste antwoord

Als u voor de Belastingdienst btw plichtig bent kunt u ook alle btw die aan u berekend is terugvragen. Dus niet alleen de btw op inkopen, maar ook op onkosten, auto van bedrijf, telefoon etc. Als u meer btw betaalt dan u ontvangen heeft krijgt u die btw terug.

Btw plicht ontstaat als je voor de Belastingdienst een onderneming drijft.
ZZP wil zeggen : je BENT ondernemer

Toegevoegd na 16 minuten:
Op de vraag of jij een "onderneming" hebt en jij je laptop mag aftrekken in de BTW-sfeer is het antwoord van de Belastingdienst een (paar) jaar later vaak : Nee! De fiscus kijkt sowieso 5 jaar terug.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Van goederen die je volledig voor je werk gebruikt mag je de volledige btw terugvragen / verrekenen met de te betalen btw.
Voor goederen die je zowel prive als zakelijk gebruikt moet je een verdeling of verrekening maken. Daarvan mag je niet het volledige btw-bedrag terugvragen, maar slechts een deel.