Hoeveel belasting betaal je over vakantiegeld?

Wanneer je in loondienst bent.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.4K
ItisILeClerc
6 jaar geleden
Evenveel als over de rest.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dit is een veel terug komende vraag en hier is al antwoord op gegeven.

Antwoorden (2)

Dat hangt van je inkomen af. Vakantiegeld wordt belast bovenop je normale inkomen en komt daardoor in de hoogste schijf terecht die voor jou geldt. Daarnaast wordt alvast rekening gehouden met de heffingskorting. In bijgaande links kun je een tabel vinden met enkele voorbeeldbedragen en een rekenvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het hangt af van de hoogte van je maand inkomen. Het hoogte van het maandinkomen bepaalt wat je aan loonheffing betaald. Dit is een voorschot op de belasting die je moet betalen als belasting over je jaar inkomen.
Deze belasting over je jaarinkomen kan pas na 1 januari bepaald worden. Dus daarom de loonvoorheffing.

En omdat het vakantiegeld bovenop het normale maandinkomen komt lijkt het als of je over je vakantiegeld het hoogste tarief betaald, maar dat is het korter termijn effect. Op jaar basis is het vakantie geld een onderdeel van het jaarinkomen en dan betaal je een percentage over je volledige jaarinkomen. En dan kom je uit op een lager percentage.