Ik ben 65 en heb een 15,000 van een levensverzekering gekregen moet ik daar belasting over betalen? en hoeveel?

Dit bedrag is de helft van wat er uit gekeerd is want mijn ex man heeft de andere helft uitgekeerd gekregen.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.4K
SimonV
6 jaar geleden
Zie ook:
https://www.startpagina.nl/v/financien-werk/belastingen/vraag/448329/belasting-betaal-levensverzekering-uitkering
ronron1212
6 jaar geleden
Als er over de uitbetaling niets is ingehouden dan hoef je geen belasting te betalen.

Antwoorden (1)

Zoals reeds gezegd, als er sprake is van een kapitaaluitkering ineens, terwijl er nooit sprake is geweest van fiscale aftrekbaarheid van de betaalde premies, dan is de uitkering vrij.
Is er sprake geweest van aftrekbaarheid van premies, dan is er sprake van een levensverzekering met lijfrenteclausule. Als deze verzekering tot uitkering komt, moet u daar een periodieke lijfrente voor kopen(een vorm van gekocht pensioen dat bijvoorbeeld maandelijks of per kwartaal) wordt uitgekeerd.De uitkering van die lijfrente is belastbaar zoals bij een te genieten pensioen. Koopt u er geen lijfrente voor, maar consumeert u het bedrag of anderszins, dan moet u over de uitkering de volle mep betalen.Dat is al gauw het tarief van de tweede schijf.