als ikmet een belasting schuld kom te zitten en ik vaag een betalings regeling aan gaan mijn bruto loon om huursubsidie aan te vragen dan ook om laag?

bij mij zou ik dan onder het maximale bedrag zijn om huur subsidie aan te vragen.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het is leuk bedacht, maar het is netto loon dat omlaag gaat. Het brutto loon is het loon voor belasting en een betalingsregeling is uitgestelde belasting, maar blijft belasting. Nogmaals leuk bedacht, maar dit valt in de categorie belastingontwijking en daar mag je wel over praten, maar niet in de praktijk brengen.

Het beste antwoord

Een betalingsregeling houdt in dat je met de Belastingdienst afspraken maakt over het afbetalen van je schuld. Je spreekt bijvoorbeeld af gedurende 5 maanden elke maand een vijfde van je schuld te betalen. Dat heeft geen enkele invloed op je salaris, dat krijg je immers van je werkgever, niet van de belastingdienst. Pas in heel extreme situaties kan een schuldeiser beslag laten leggen op je salaris waardoor schulden automatisch op je salaris ingehouden worden. Echter, ook dan nog verandert er niets aan je (bruto of netto) salaris; zolang je gewoon werkt/in dienst bent, heb je daar immers recht op. Je hoeft dus niet bang te zijn voor gevolgen voor je huurtoeslag.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
jammer ik zit met een groot probleem en zal er ook mee blijven zitten voorlopig. Allende
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het heeft wel invloed op je netto salaris. Want bij loon inhouding kan je netto salaris onder het minimumloon uitkomen in theorie. In praktijk is er de WAS (wet aanpak schijnconstructies) en deze geeft zeer strenge regels wat wel in niet mag. In het kort altijd moet het minimaal het minimumloon uitbetaald worden. Dus inhouding vanwege huur, schulden, beslag of andere reden mag alleen voor het deel boven het minimumloon.

Andere antwoorden (2)

Nee je loon blijft hetzelfde
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
jammer
Vraagsteller denkt meer in de richting van: Als ik met de belastingdienst een betalingsregeling aangaat, gaat mijn bruto loon omlaag en is dat dus gunstiger voor de aanvraag van huursubsidie. Hoe lager het loon hoe meer subsidie.
Maar zo werkt het niet met schuldvereffening middels een betalingsregeling. Ook niet wanneer er loonbeslag is gelegd.