Is dit een nieuw feit om na te vorderen?

In 2013 heb ik net als de jaren daarvoor aanhifte IB gedaan via het aangifteprogramma. Per 2014 is het via de site van de belastingdienst gegaan, onder het mom "controleer de gegevens goed". Welnu, per 2014 heb ik abusievelijk een klein deel (ca. 600,-) teveel aan hypotheekrenteaftrek ontvangen. Dat deel betreft een oud consumptief krediet en hoort thuis in box 3. Ten opzichte van de schuld eigen woning is dat peanuts: die bedroeg ruim 7.000,- en is correct opgevoerd in box 1.

Ik heb dus in de online aangifte 2015/2015/2016 helaas niet goed aangegeven dat het een consumptief krediet is. Voor 2016 kan ik dat nog wijzigen (aanslag is nog niet definitief). Is voornoemde nou een nieuw feit voor een navorderingsaanslag 2014 en 2015, incl. eventuele boetes? Immers, in 2013 en alle jaren daarvoor heeft de belastingdienst zelf ook kunnen zien dat het een box 3 schuld is. Blijkbaar heeft de inspecteur/controleur zelf (ook) zitten slapen bij het vaststellen van de definitieve aanslag.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (1)

Voor het opleggen van een navorderingsaanslag hoeft er niet altijd sprake te zijn van een nieuw feit. In uw geval is er geen sprake van een nieuw feit maar van een onjuiste aangifte.

"U hebt inkomsten of vermogensbestandsdelen bewust niet opgegeven.
Daardoor hebt u te weinig belasting betaald. Er hoeft hierbij geen sprake te zijn van een nieuw feit. U kunt dan ook nog een boete krijgen, omdat u opzettelijk onvolledig aangifte hebt gedaan. Of omdat u verwijtbaar slordig en daardoor onvolledig aangifte hebt gedaan."

Of u die boete ook echt moet gaan betalen zal een beetje van de omstandigheden afhangen.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/standaard_functies/prive/contact/rechten_en_plichten_bij_de_belastingdienst/u_moet_betalen/navorderingsaanslag

"Doet u opzettelijk geen aangifte? Dan kunt u een vergrijpboete krijgen. Dit kan ook als u opzettelijk een onjuiste of onvolledige aangifte doet. Wij kunnen u ook een vergrijpboete opleggen bij een navorderingsaanslag, die wij u sturen als een eerdere aanslag te laag was. Als blijkt dat die navorderingsaanslag komt doordat u opzettelijk (of met grove schuld) onjuiste of onvolledige gegevens verstrekte, dan is dat een vergrijp en krijgt u een boete."

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/betalenenontvangen/content/ik-heb-een-boete-gekregen
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Mijn vraag richt zich dus meer op het feit of dat er sprake is van slordigheid van mijn kant. In 2013 heeft de belastingdienst immers wel goed de voor-ingevulde aangifte ingevuld. Ik ben dus van mening dat de slordigheid mij niet te verwijten valt. En voor de volledigheid: het zou dan gaan om 2014 en 2015. 2016 doe ik gewoon aangifte op de juiste wijze. Bij toeval heb ik het nu pas ontdekt, terwijl de belastingdienst 2014 en 2015 al definitief heeft vastgesteld. Sterker nog, het is denk ik nog maar de vraag óf de belastingdienst omtdekt dat 2014 en 2015 onjuist waren. Ik overweeg in dat geval bezwaar/beroep. Wat zijn dan de kansen van slagen?
erotisi
6 jaar geleden
Verbetert u binnen 2 jaar uw onjuiste of onvolledige aangifte vrijwillig?
Dan krijgt u geen boete. Voor u geldt dan dat 2015 en 2016 nog te verbeteren zijn. Voor het jaar 2014 zou je dan eventuuel een boete kunnen krijgen omdat de navorderingsaanslag periode 5 jaar terug is. De belastingdienst zal nl misschien dat jaar nav jouw correctie ook willen wijzigen. Maar het is goed mogelijkj dat er dan geen boete volgt gezien de omstandigheden waarop het is ontstaan (gezien 2013) en dat jezelf bereid was de fout door te geven. https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/standaard_functies/prive/contact/rechten_en_plichten_bij_de_belastingdienst/u_moet_betalen/navorderingsaanslag