Is ADHD medicatie aftrekbaar van het belastbare inkomen?

Ik gebruikte ADHD/ ADD medicatie in 2016. Dit werd niet vergoed door de zorgverzekeraar omdat dit een apothekerspreparaat is en er een geregistreerd products op de markt is.

Nu heb ik hiervoor in 2016 ongeveer 1200 Euro betaald aan de apotheek. (geen eigen bijdrage, verzekering vergoed niks)

Is deze 1200 euro af te trekken van mijn belastbare inkomen ?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
10.9K
ronron1212
7 jaar geleden
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/relatie_familie_en_gezondheid/gezondheid/aftrek_zorgkosten/hoe_berekent_u_uw_aftrek/drempelbedrag_berekenen/drempelbedrag_2016

Het beste antwoord

Door dat het 1200 euro aan ADHD medicatie betekend dat het boven de drempel uit komt, dus het heeft zin om deze kosten als aftrekpost te melden op de aangifte. Wel even dubbel controleren of het voorgeschreven is door een arts en je deze medicatie alleen op persoonsgebonden recept te verkrijgbaar is.
Aan alle andere voorwaarden is ook voldaan.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt, het stond inderdaad op naam en is niet vrij te krijgen

Andere antwoorden (1)

Ja, als aan de volgende voorwaarden wordt voldaan.

"•U mag alleen kosten aftrekken die u maakt in verband met ziekte of invaliditeit.
•U mag de kosten alleen aftrekken in het jaar waarin u die kosten hebt betaald.
•U mag alleen het deel van de kosten aftrekken waarvoor u geen vergoeding kunt krijgen van bijvoorbeeld de (aanvullende) zorgverzekering of de bijzondere bijstand.
Als u de kosten eerst zelf betaalt en later een vergoeding van bijvoorbeeld uw zorgverzekeraar krijgt, mag u (dat deel van) de kosten niet aftrekken.

U mag zorgkosten niet aftrekken als die onder het verplicht en/of vrijwillig eigen risico vallen."

Daarnaast geldt als voorwaarde:
"U mag alleen de kosten aftrekken voor medicijnen die een naar Nederlandse maatstaven bevoegde arts heeft voorgeschreven. Dit kunnen ook homeopathische medicijnen zijn. Uitgaven voor producten ter voorkoming van een ziekte zijn niet aftrekbaar. Alleen uitgaven voor medicijnen die als geneesmiddel worden gebruikt, zijn aftrekbaar."

Het effect van de aftrek kan minimaal of zelfs nihil zijn door de hoge drempels.
Computoon