Getrouwd echtpaar waarvan vrouw werkt en man WAO heeft krijgt de vrouw brief voor belastingaangifte en man niet, komt dit meer voor?

Is het handig om ook als man dan samen de belastingaangifte te doen of niet?

7 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Deze situatie komt vaak voor. Een hoger of lager inkomen heeft niets te maken met aangifteplicht. Ik ken mensen met een inkomen van € 50.000 (geen eigen woning) die nooit een brief krijgen.

Er is nogal eens geen aangifteplicht als de Belastingdienst verwacht dat de aangifte op nihil uitkomt. Of als er een teruggaaf zou kunnen zijn.
Bij een WAO-inkomen is er vaak 1 inkomen. Dit inkomen levert vrijwel altijd een nihilaanslag op, dus € 0. Voor zover dit inkomen een jaarinkomen is zonder wisselende bedragen.

Als er voor een gedeelte van het jaar een WAO-inkomen is en voor het andere gedeelte van het jaar géén inkomen of bijvoorbeeld een inkomen uit werk is het niet waarschijnlijk dat de aanslag nihil is. Als er dan geen aangifteplicht is, is het vrijwel zeker dat er teruggaaf mogelijk is.

In deze situatie is het doen van gezamenlijke aangifte aan te raden. Zelfs als de partner zonder aangiftebrief een bedrag moet betalen. Als zeker is dat er meer dan € 45 belasting te betalen is, is men verplicht om aangifte te doen. Ook zonder toegestuurde brief. € 45 of lager bedrag te betalen wordt op nihil gesteld. Tenzij er een Voorlopige Aanslag is opgelegd.

Als er betaald moet worden is het mogelijk om achterover te leunen en af te wachten of er later in het jaar een brief komt. Soms 'vergeet' de Belastingdienst de brief te sturen als er betaald moet worden. Meestal gaat het dan om kleine terug te betalen bedragen. Men heeft 'geluk'
fisbel
7 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja, dit komt meer voor, als de belastingdienst bijvoorbeeld verwacht dat de man geen extra belasting hoeft te betalen.

Het kan handig zijn samen aangifte te doen om de inkomsten en aftrekposten gemakkelijk en gunstig te kunnen verdelen.
SimonV
7 jaar geleden
Degene die het "hoofdinkomen" heeft krijgt de aangiftebrief.
7 jaar geleden
ronron1212
7 jaar geleden
Dat is niet waar ik ben hoofdverdiener en krijg een brief maar mijn vrouw ook.
Herman63
7 jaar geleden
Hoe zit het nu? Ik krijg maandelijks meer dan mijn vrouw er voor moet werken 24 uur per week = 96 uur per maand.
ronron1212
7 jaar geleden
Het is raar dat je geen brief hebt gehad. Doe samen met je vrouw gewoon aangifte.