Welke belasting interessante regelingen bestaan er bij ouders met geld?

Mijn ouders hebben 200.000 aan eigen geld. Ze zijn beide 72 jaar. Ze hebben beide AOW en een bescheiden pensioen. Wonen in een huurhuis. Van het inkomen kunnen ze rondkomen wat betreft vaste lasten. Spaargeld hoeft nog niet te worden aangesproken.

Ze hebben 2 kinderen van boven de 40 en een schoondochter van 38.

Wat voor regelingen kunnen ze gebruiken om geld opzij te zetten (in wat voor vorm dan ook) zodat de belastingdienst en zorginstelling daar nu en later niet aan kan komen.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.2K
erotisi
7 jaar geleden
alvast schenken aan de kinderen
ronron1212
7 jaar geleden
Dat is tot een maximum per jaar een paar duizend euro
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ze mogen net zoveel schenken als ze willen.
Voor een huis of hypotheek zelfs 100.000 zonder schenkbelasting
ronron1212
7 jaar geleden
Niet net zo veel als ze willen zonder belasting te betalen
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/relatie_familie_en_gezondheid/schenken/schenking_krijgen/vrijstelling_voor_de_schenkbelasting/vrijstelling_schenkbelasting_doen

Het beste antwoord

1. Tbv huis / hypotheek is er in 2017 de belastingvrije schenking van maximaal € 100.000

2. Als die schenking niet van toepassing is, kan gedacht worden aan de eenmalige belastingvrije schenking van € 25.526 Die schenking kan maar aan 1 kind belastingvrij, omdat de schoondochter nog geen 40 jaar is. Probleem is dan dat de schenking aan het andere kind wel belasting is met € 10% schenkbelasting.

3. Resteert de jaarlijkse belastingvrije schenking ouder - kind van maximaal € 5320

4. Groenbeleggingen:
Hierover wordt tot € 57.385 p.p geen belasting box 3 ingehouden. Telt niet mee als vermogen Box 3 t.a.v. de Eigen Bijdrage CAK. Er is de belastingkorting van 0,7%. Over € 100.000 levert dit jaarlijks € 700 minder te betalen belasting op

5. Richt de testamenten slim in. Bijvoorbeeld: maak de erfdelen van de kinderen opeisbaar als de langstlevende definitief in een zorginstelling wordt opgenomen.

6. Zet belast box 3 vermogen om in box 1 vermogen. Geldt alleen als er een huurwoning is. En er een eigen woning wordt aangekocht. Als er een hypotheek is: los die af met box 3 geld. Letten op vrij aflosbaar bedrag per jaar, meestal 10% of 20%.

Tenslotte:
Toon geen paniekgedrag. Elk jaar gebruik maken van de maximale vrijstelling van ruim € 5000 geeft over 10 jaar al meer dan € 100.000 vermogensvermindering.
ALS er schenkbelasting moet worden betaald is dat in deze situatie niet meer dan 10%.

T.a.v. de Eigen Bijdrage CAK: als de verpleegtehuissituatie zich zou voordoen, kan er in het opnamejaar altijd nog geschonken worden aan de kinderen. Door peiljaarverlegging aan te vragen is er het jaar daarna een lagere Eigen Bijdrage CAK verschuldigd.
Voorbeeld: jaar van opname is 2017. Het vermogen wordt deels of grotendeels weggeschonken. Voor 2018 wordt peiljaarverlegging aangevraagd. M.i.v. 1 januari 2018 is het vermogen 'weg' en is er geen 12% inkomensbijtelling meer. Hetzelfde kan voor 2019 nog een keer gebeuren. Voor 2020 geldt als peiljaar 2018 - het jaar dat het vermogen er niet meer was.
fisbel
7 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Om de belasting in box 3 te voorkomen kunnen ze ieder bijna € 60.000 in groene beleggingen storten of op een groene spaarrekening.
Levert weinig rente op, je betaalt geen box3-belasting en krijgt 0,7 % toe.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
ronron1212
7 jaar geleden
de vraag is
Wat voor regelingen kunnen ze gebruiken om geld opzij te zetten (in wat voor vorm dan ook) zodat de belastingdienst en zorginstelling daar nu en later niet aan kan komen.