Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wanneer moet ik mijn inkomsten opgeven bij de belastingdienst?

Ik ben een arme informatica student van 18 jaar en verdien zo nu en dan wat bij via internet. Zo doe ik kleine front/back-end web development klusjes als freelancer voor met name internationale klanten. Hiermee verdien ik ongeveer €100-200 per maand mee en ik krijg altijd betaald met PayPal. Nu vroeg ik mij af, kan ik dit zomaar naar mijn bank overboeken en zou ik hier belasting over moeten betalen? En waar zou ik dit dan moeten aangeven?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Die opbrengst moet je opgeven bij de jaarlijkse digitale aangifte voor de inkomstenbelasting bij "resultaat uit overig werk". In principe moet die opgave over 2016 gedaan zijn voor 1 april van dit jaar. Eventuele kosten die je gemaakt hebt om tot die opbrengst te komen voor die klanten (stel: reiskosten) mogen in mindering worden gebracht.

-Bedenk dat bedrijven een administratie bijhouden.-

Zorg ervoor dat de uitkomst van die berekening geen negatief getal is. Dat is vragen om "moeilijkheden" met de Belastingdienst.

Toegevoegd na 1 minuut:
Uiteraard kun je die bedragen gewoon naar je bank boeken, dat staat geheel los van het opgeven aan de Belastingdienst.
(Lees meer...)
Computoon
7 jaar geleden
SimonV
7 jaar geleden
Tot 1 mei 2017 kun je de belastingaangifte inkomstenbelasting doen over het belastingjaar 2016.
TurfGraver
7 jaar geleden
Vergeet btw niet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als de kosten, bij voorbeeld afschrijving apparatuur en kosten internetverkeer, telefoon, zorgen dat de kosten hoger zijn dan de inkomsten dat is niet zo ernstig.
Als het saldo meerdere jaren negatief is dan bestaat de kans dat de fiscus het als hobby ziet en de activiteit (langdurig) niet aftrekbaar acht.
Je kunt ook stellen dat je het doet om ervaring op te doen, dus als een soort stage.
Computoon