Belasting betalen over rente erfenis?

Twaalf jaar geleden heb ik een erfenis toegewezen gekregen. Die is nu, 12 jaar later uitbetaald.
Moet ik over de rente die de erfenis heeft opgeleverd belastingaangifte doen?
Destijds is wel successierecht betaald.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.1K
SimonV
7 jaar geleden
Je had volgens mij in het jaar van overlijden bij je belastingaangifte al het te erven bedrag als vordering moeten opgeven in box 3.
Vervolgens elk jaar, inclusief opgebouwde rente.
Je hoeft nu dus geen belasting over de rente te betalen, je betaalt alleen eventueel vermogensrendementsheffing over het bedrag.

Antwoorden (3)

Als je alleen successierecht hebt betaald en verder niets, hoop ik niet dat je er wordt 'uitgepikt' bij een controle van de Belastingdienst.

Als je alleen, of samen met anderen, een erfenis hebt gekregen dan is er tot die erfenis verdeeld is een zogeheten onverdeelde boedel.

Als je een aandeel hebt in die onverdeelde boedel en het bijv. 'box3' bezittingen betreft, dan had je jouw aandeel in die boedel daar al moeten aangeven, al die jaren. Dus stel dat de erfenis al bestond op 01-01-2005 (ook al had je er nog geen cent van gehad) dan had je daar al mee moeten rekenen in de belastingaangiften vanaf dat moment.

Een voorbeeld dat op de site van de Belastingdienst wordt gegeven:

"Een spaarrekening behoort tot de boedel die nog niet verdeeld is. Op deze spaarrekening staat op 1 januari 2013 € 1.000. Er zijn twee erfgenamen. Iedere erfgenaam geeft € 500 op in zijn aangifte als bezitting in box 3."

Toegevoegd na 1 minuut:
Bij een spaarrekening is het uiteraard zo dat er rente op wordt gegeven. Dus het 'spaarrekeningdeel' van die onverdeelde boedel was ieder jaar hoger geworden.
Computoon
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het ligt mogelijk iets ingewikkelder dan gedacht. Als het te gelde maken van de erfenis 12 jaar heeft geduurd dan heeft Computoon gelijk, maar bij vruchtgebruik niet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het maakt ook nog of de waarde van de erfenis onder of boven de vermogensgrens valt, want je betaald alleen vermogensbelasting over vermogen boven de vermogensgrens. Ik ga er even vanuit dat 12 jaar lang er geen vermogen was. Anders is het nog iets ingewikkelder.
Dit is een vraag voor de belastingspecialisten.
Als er sprake is van langstlevende en vruchtgebruik volgens het testament dan geeft de vruchtgebruiker het vermogen en dientengevolge in de belastingaangifte dat in box 3 aan.
Na beeindiging, dus niet bij ontvangst, wordt het voor de vraagsteller belast in box 3.
De notaris die betrokken was bij de bekendmaking van het testament kan uitsluitsel geven.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De erfenis die pas na 12 jaar wordt uit betaalt is 12 jaar lang vermogen geweest en dient 12 jaar lang elk jaar als vermogen aangegeven worden. Dus nee. De rente is geen inkomen, dus geen belasting. Maar mogelijk moet met terug werkende kracht over het vrij gevallen vermogen toch belasting betaald worden. En dat is op basis van de fictieve rendament. Ik ga uit dat 12 jaar lang de erfenis niet is doorgegeven aan de belastingdienst als vermogen. Mocht het wel 12 jaar lang aangeven zijn in box 3 of 12 jaar lang onder de vermogensgrens hebben gezeten dan hoeft er geen (extra) belasting over betaald te worden.

Toegevoegd na 9 minuten:
Natuurlijk maakt het uit hoe het vermogen op gebouwd is, want de belastingwet is in 12 jaar tijd veranderd en het ene vermogen is het andere vermogen niet. Want vermogen dat in een huis zit of vruchtgebruik van het vermogen is een ander verhaal. Dat vermogen 12 jaar vast zit is soms gunstig, want dan kan er hoge rendement op gehaald worden.