Hoeveel belasting en BTW moet ik betalen als tekstschrijver (inkomen uit resterend werk ivm student)?

Ik ben op dit moment niet in loondienst bij een bedrijf dat vacatures biedt als tekstschrijver. Ik ben geen ZZP-er en ik ben nog student en heb gekozen om te kiezen voor de optie om dit als resterend werk te doen. Hoveel belasting moet ik dus betalen per maand of jaarbasis en komt hier nog BTW op? Ik moet namelijk weten hoeveel ik telkens apart moet gaan zetten.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.1K
SimonV
7 jaar geleden
Je bent pas btw-plichtig als je hieraan voldoet: https://www.kvk.nl/inschrijven-en-wijzigen/inschrijven-bij-de-kamer-van-koophandel/moet-ik-mijn-bedrijf-inschrijven/criteria-van-een-onderneming/

Antwoorden (1)

De belastingtariefgroepen zijn op dit moment:

Bij een belastbaar inkomen t/m € 19.922 36,55%
Vanaf € 19.923 t/m € 33.715 40,4%
Vanaf € 33.716 t/m € 66.421 40,4%
Vanaf € 66.422 52%

Als je rekent met 40 procent zit je altijd veilig, zeker als je bedenkt dat je door de invloed van de heffingskortingen over een deel van je inkomen geen belasting betaalt.

Om btw te mogen rekenen/verrekenen moet je ondernemer zijn voor de btw, anders mag het niet. Daarvoor gelden een aantal fiscale regels.

Toegevoegd na 5 minuten:
Mocht btw van toepassing zijn: die betaal je niet maar je draagt 'm af. Je klanten betalen hun facturen immers inclusief btw. De ondernemer is de 'kassa" voor de belastingdienst en draagt dir btw af, onder aftrek van de btw op de facturen die die ondernemer zelf heeft ontvangen. Voor de meeste ondernemers is de btw dus geen kostenpost.
Computoon
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor de snelle reactie! Dit bedraagt dus sociale belasting en inkomensbelasting? Of is dit gewoon een al berekend totaal? Bedankt nogmaals voor het duidelijke antwoord!
Computoon
7 jaar geleden
Inkomstenbelasting (waarbij in de eerste twee schijven ook de premies voor volksverzekeringen als de AOW en de ANW verpakt zitten). Met premies voor de werknemersverzekeringen heb je als zzp' er niet van doen, je bent immers geen werknemer. Wel moet je nog rekening houden met een aanslag voor de Zorgverzekeringswet. Als je werknemer bent, draagt de werkgever hiervoor de premie af. Als je dat niet bent, doe je dat zelf.
Computoon
7 jaar geleden
Van de aite van de Belastingdienst: "U ontvangt naast uw voorlopige aanslag inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen een aparte voorlopige aanslag Zorgverzekeringswet (Zvw). Deze ontvangt u als u in uw aangifte 1 of meer van de volgende inkomsten hebt aangegeven:     belastbare winst uit onderneming
    buitenlandse inkomsten uit vroegere dienstbetrekking, waarover geen werkgeversheffing Zvw wordt betaald
    bijverdiensten of inkomsten als freelancer, gastouder, artiest of beroepssporter
    periodieke uitkeringen en verstrekkingen, zoals alimentatie en overheidsbijdragen voor een woning, bepaalde studietoelagen, Wanneer krijg ik geen voorlopige aanslag Zvw? Hebt u niet alleen 1 of meer van de bovengenoemde inkomsten, maar ook loon of een uitkering? En wordt de inkomensafhankelijke bijdrage Zvw over het maximumbijdrageloon betaald? Dan ontvangt u geen (voorlopige) aanslag."