Bij welke Bank kan ik -op een geblokkeerde rekening- geld apart zetten voor mijn overlijden ?

Heb je op een geblokkeerde bankrekening een tegoed staan dat alleen wordt gedeblokkeerd bij overlijden? Dan kan je tot een bepaald maximum een belasting vrijstelling krijgen in Box 3.

zie voor meer info deze link naar de betreffende pagina van de site van de belastingdienst

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/vermogen_en_aanmerkelijk_belang/vermogen/wat_zijn_uw_bezittingen_en_schulden/uw_bezittingen/niet_vrijgesteld_deel_kapitaalverzekeringen

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
je kunt ook een koopsompolis afsluiten bij een verzekeraar.
Betaal je nu in één keer een x bedrag, en dat wordt uitgekeerd bij je overlijden, te gebruiken voor uitvaart of andere zaken.
let wel op dat er de mogelijkheid is om het geld ook voor andere zaken te gebruiken, anders moet je alles uitgeven aan uitvaart.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Met de huidige en zich in die richting steeds verder ontwikkelende negatieve rente, zal er van bankproducten met betrekking tot banksparen, ook wel begrafenisrekening of uitvaartspaarrekening niets terecht komen. We zijn inmiddels bijna 8 jaar verder sinds die mogelijkheid is aangeboord.

Antwoorden (1)

Banksparen houdt in dat er geld wordt gestort op een geblokkeerde spaarrekening. Dit doe je door eenmalig of periodiek (bijvoorbeeld jaarlijks) een bedrag te storten. Over dit bedrag vergoedt de bank rente. Bij overlijden komt het gespaarde tegoed vrij en kunnen de nabestaanden de uitvaart betalen met het geld dat er is gespaard.

De overheid maakte banksparen voor de uitvaart in 2010 mogelijk. Helaas is er op dit moment nog geen enkele bank die deze spaarvorm aanbiedt. Banksparen voor de uitvaart is op dit moment dus nog niet mogelijk.

Een mogelijk alternatief om te sparen voor de uitvaart is een uitvaartverzekering. Het voordeel van een uitvaartverzekering is dat je geen risico loopt dat je onvoldoende hebt opgebouwd wanneer je op jonge leeftijd overlijdt. Het nadeel is dat je zelf in de hand hebt hoeveel je spaart. Daardoor is het mogelijk dat de verzekeraar een maximumbedrag uitkeert en niet alle kosten zijn gedekt.

Een ander alternatief voor banksparen is een deposito-inleg bij een uitvaartverzekeraar. Op deze manier spaar je ook op een geblokkeerde spaarrekening, komt het geld vrij op moment van overlijden en geldt de fiscale vrijstelling. Het is belangrijk om de voorwaarden en rentepercentages van de verschillende verzekeraars goed te vergelijken.
fisbel