wat bepaalt de ingehouden loonheffing door de werkgever?

M.i.v. 2015 heb ik een nieuwe baan, nu moet ik belasting nabetalen doordat de door de werkgever reeds ingehouden loonheffing bij deze baan procentueel veel lager blijkt dan bij voorgaande werkgevers. Een onaangename verassing. Hoe kan dit? Ik werk nu 16 u/week, vroeger 36. Is dat van veel invloed? Om een indruk te geven: loon(van 2015)=€10.942, ingehouden loonheffing=€1242. Da's 11% van het loon. In een vorig jaar met vorige werkgever was dit 22 %. (ik heb geen andere banen overigens)

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Antwoorden (1)

Voor 2015 is het helemaal goed gegaan. U had 1 inkomen en op dit inkomen is € 1242 belasting ingehouden. Er is € 1246 verschuldigd. Deze € 4 hoeft u niet na te betalen, want dit bedrag valt onder de aanslaggrens van € 45
Op het loon is de loonheffingskorting toegepast. Maar dit is geheel volgens de regels. Op 1 inkomen, meestal is dat het hoogste inkomen, mag de loonheffingskorting worden toegepast. Hierbij wordt er dus van te voren al rekening mee gehouden dat de te betalen belasting wordt verminderd met de algemene heffingskorting en de arbeidskorting.

De reden dat er in een vorige baan meer belasting werd ingehouden kan zijn dat er geen of een gedeeltelijke heffingskorting werd toegepast. Zaak is het dan dat u voor deze jaren bekijkt of er belastingteruggave mogelijk is. Belastingteruggave voor 2015 is zonder aftrekposten zoals studiekosten niet mogelijk, maar misschien voor andere jaren (2011 t/m 2014) wel.
fisbel
7 jaar geleden
paulus811
7 jaar geleden
veel beter wordt een antwoord niet. +
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ maar wel leuker (bij teruggave)