Aftrek rente inkomsten belasting: eigenwoningschuld maar verhuurd tijdelijk mijn eigen woning?

Goedendag,

Omtrent inkomstenbelasting 2015: ik heb een hypotheek (start 2005). Hier woonde ik jan 2015 met mijn moeder. Hierna ben ik verhuisd naar een huurwoning. Mijn moeder zit nog in mn koopwoning ivm ouderdom, bejaardenlift ect. Begin 2020 verhuis is terug want dan zal ze meer zorg nodig hebben.

Volgens de belastingdienst mag je dan wel de rente alsnog aftrekken: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/woning/uw_hypotheek_of_lening/verplicht_aflossen_voor_renteaftrek_vanaf_2013/u_verhuurde_uw_eigen_woning_maar_gaat_er_zelf_weer_wonen

"Gedurende de verhuur is uw lening een schuld in box 3 en uw woning een bezit in box 3. " Als ik deze regel wil toepassen, waar moet ik de vooraf ingevulde gegevens van de hypotheekgegevens (bedrag, rente ect) invullen en de gegevens laat je bij "Hypotheken en andere schulden"?

Voorbeeld fictieve cijfers:
1) Woz waarde = 90.000,- vul ik in bij "Woningen en andere onroerende zaken" + bij "Overige bezittingen" (categorie: welke bezittingen had je)

2) Hypotheek = 120.000,- laat ik staan bij "hypotheekgegevens" samen met gegevens

3) Betaalde rente in 2015 = 5.000,- vul ik in bij alleen bij "Betaalde rente in 2015"

Op deze wijze trekt hij de rente dan niet af, maar ziet de programma het als "niet-aftrekbare rente" ivm geen eigenwoning schuld (ik woon immers niet in de woning). Wat zie ik over het hoofd? Waar anders moet die rente ook nog ingevuld worden?

Jill

Toegevoegd na 30 minuten:
Symbolisch huur 50 e/pm waar invullen

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.1K
tinus1969
8 jaar geleden
De symbolische huur hoef je niet op te geven.

Antwoorden (1)

U vult uw belastingformulier helemaal vereerd in. Daardoor stelt het programma vast dat de woning tijdens de verhuur in box 3 valt. De informatie van de Belastingdienst die u gelezen heeft, interpreteert u verkeerd. En naar u zelf toe, want u wilt natuurlijk graag de hypotheekrenteaftrek behouden.

De informatie van de Belastingdienst betreft het al of niet verplicht aflossen van de hypotheek – annuïtair of lineair. Omdat u de woning al in 2005 heeft gekocht gelden voor u de oude regels van hypotheekrenteaftrek. U hoeft niet verplicht af te lossen. Als u vóór 1 januari 2021 weer in uw woning gaat wonen, is de woning wederom uw hoofdverblijf. Renteaftrek vindt hernieuwd plaats volgens de oude regels, zodra de woning weer uw hoofdverblijf wordt. In de tussentijd dat u niet in uw woning woont en uw moeder huurt valt de woning in Box 3. De Belastingdienst schrijft dat ook in de eerste drie regels van de link waaruit u uw informatie heeft gehaald:

Verhuurt u tijdelijk uw eigen woning? En staat de woning niet te koop? Gedurende de verhuur is uw lening een schuld in box 3 en uw woning een bezit in box 3.

De consequentie dat uw woning niet het hoofdverblijf meer voor is betekent dat er in 2015 geen hypotheekrenteaftrek mogelijk is. Als u per 15 januari bent verhuist, is slechts 15/365 x betaalde hypotheekrente aftrekbaar. Het EWF vormt slechts voor 15/365 deel een bijtelling inkomen in dit voorbeeld. Het goede nieuws is dat verhuuropbrengsten onbelast zijn.

De waarde van de woning geeft u aan in Box 3. (EWF) Bij verhuur geldt huurbescherming (tenzij de huur plaatsvindt onder de Leegstandswet wat hier niet van toepassing is. U mag op de waarde van uw woning de leegwaarderatio toepassen. Dat wil zeggen dat vanwege de huurbescherming moeder de WOZ-waarde wordt verlaagd. Hoeveel vermindering hangt af van de hoogte van de huur die geldt. Een eventuele hypothecaire schuld mag bij schulden in box 3 worden opgenomen.

Uw conclusie dat de hypotheekrenteaftrek gewoon doorgaat, terwijl u elders bent ingeschreven, is dus onjuist. De Belastingdienst ziet uw verhuurde woning als een tweede woning die in box 3 valt zolang u er niet woont. Pas als u weer in uw woning gaat wonen gaat de woning terug naar Box 1 – met herleving van uw hypotheekrenteaftrek. Ik raad u ten zeerste aan om tenminste voor het belastingjaar 2015 professionele hulp in te schakelen bij het indienen van uw aangifte.
fisbel