moet ik vermogen belasting betalen volgend jaar?

Ik heb een huis geerft van mijn moeder, hier heb ik erfbelasting over betaald dit jaar.
Mijn vader heft vruchtgebruik, moet ik dat volgend jaar wel vermogen belasting betalen, daar mijn vader vruchtgebruik heft en ik dus niets met de woning kan?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Als men niet de volledige eigendom van de woning bezit maar het vruchtgebruik heeft krachtens erfrecht dan is fiscaal de eigen woningregeling van toepassing. Dit slaat op de situatie waarin de langstlevende ouder op grond van een geërfd vruchtgebruik in de echtelijke woning blijft wonen. Voor de kinderen die als blooteigenaren de hiervoor bedoelde woning onder de last van vruchtgebruik hebben geërfd, blijft hun blote eigendom onbelast (defiscalisering). Bij hen wordt dus geen inkomstenbelasting in de vorm van vermogensrendement-heffing geheven. NB Vaak is bepaald dat de langstlevende ouder voor de kinderen de door hen verschuldigde erfbelasting betaalt (in mindering op de schuld die de ouder aan het kind heeft. NB Als de ouder kleiner gaat wonen dan geldt het vruchtgebruik ook voor de nieuwe, kleinere woning. Bron: Elsevier belastingalmanak 2016, 11.2.5.1.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100