Mag en kan ik mijn kinderopvangtoeslag schuld opgeven als schuld in box 3?

Op de site van de belastingdienst zie ik staan Wat geeft u aan in box 3? en daaronder als een van de punten "bedragen aan toeslagen die u moet terugbetalen"
Betekend dit dat ik de schuld die ik heb voor kinderopvangtoeslag(en al bezig ben terug te betalen) dus hier mag noteren?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Inderdaad!
fisbel
8 jaar geleden
Het juiste antwoord is:
Belastingschulden w.o. toeslagschulden zijn niet aftrekbaar in box 3. Zie mijn reactie bij het antwoord hieronder.
fisbel
8 jaar geleden
Mijn reactie hierboven is fout. Toeslagschulden heb ik altijd als belastingschulden gezien. En belastingschulden zijn niet aftrekbaar als schuld in box 3. Maar in de link die pieter1946 hieronder heeft geplaatst worden toeslagschulden wel degelijk genoemd als aftrekbare schulden box 3.

Antwoorden (1)

Terug te betalen toeslagen zijn schulden die het bezit in box 3, dus het belastbare vermogen, verlagen. Jammer is wel dat de eerste € 3000 voor alleenstaanden (en het dubbele dus € 6000 voor fiscale partners) op de schulden in mindering komen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
fisbel
8 jaar geleden
Helaas is dit antwoord niet juist. Belastingschulden, waaronder toeslagschulden zijn niet aftrekbaar als schuld in box 3. Er zijn een paar uitzonderingen die hieronder worden genoemd in de informatie van de Belastingdienst. Ik geef hier de informatie van de Belastingdienst door: -------------------------------------------------
Nederlandse belastingschulden, zijn geen schulden in box 3. U mag deze niet aftrekken. Hierop zijn 2 uitzonderingen: Erfbelasting die u nog niet hebt betaald, mag u aangeven in box 3. Belastingschulden van een voorlopige aanslag mag u aftrekken als u voldoet aan de volgende voorwaarden:
U hebt vóór 1 oktober van het voorafgaande jaar een voorlopige aanslag aangevraagd om in dat jaar uw belastingschuld te betalen.
Wij hebben de voorlopige aanslag niet opgelegd, of hebben deze zo laat opgelegd dat u deze niet vóór 1 januari van het aangiftejaar kon betalen. Zie: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/vermogen_en_aanmerkelijk_belang/vermogen/wat_zijn_uw_bezittingen_en_schulden/uw_schulden/belastingschulden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Fisbel, ik vond de volgende link. Deze had ik wellicht beter direct kunnen plaatsen in plaats van volstaan met een ultrakorte reactie. Maar bij dezen:
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/vermogen_en_aanmerkelijk_belang/vermogen/wat_zijn_uw_bezittingen_en_schulden/uw_schulden/ De een na laatste genoemde in de bovenste lijst schulden meldt: "bedragen aan toeslagen die u moet terugbetalen".
Als de (terugbetaling van de) kinderopvangtoeslag daar niet onder valt, welke valt of vallen daar dan wel onder?
fisbel
8 jaar geleden
Hierboven heb ik reeds vermeld dat mijn reactie op u en hajete fout is. Belastingschulden zijn niet aftrekbaar in box 3. Maar voor toeslagschulden wordt kennelijk een uitzondering gemaakt. Aftrekbaar dus. Ik wist dat niet. Ik had eigenlijk ook beter moeten weten. Want hajete heeft niet voor niets een gouden medaille in de categorie: belastingen. Met dank aan uw opmerkzaamheid en met excuus aan hajete.