Wat kan ik verwachten op Schiphol wanneer ik terugkeer naar Nederland met belastingschulden?

Ik ben van plan om binnenkort terug te keren naar Nederland na een paar jaar in het buitenland gewoond te hebben. Toen ik Nederland verliet was had ik een aantal schulden, waaronder de Belastingdienst(terugbetalen teveel ontvangen zorgtoeslag), schuld studiefinanciering, eigen bijdrage behandeling zorgverzekering, ING, etc. Nu wil ik graag weten of ik op de luchthaven zal worden aangehouden wanneer ik terugkeer in Nederland en gelijk de schulden contant moet betalen? De schulden bij de Belastingdienst neem ik aan van wel, maar valt de eigen bijdrage zorgverzekering schuld en schuld studiefinanciering ook onder de schulden die de douane van me kan innen op de luchthaven of is dat iets waar ze niks mee te maken hebben en iets dat ik later zelf kan regelen met een incassobureau en IB-groep? Bedankt!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
6.6K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je schulden waren waarschijnlijk niet zó hoog om een uitreisverbod te krijgen, anders had je Nederland niet legaal kunnen verlaten.Je paspoort wordt dan namelijk ingenomen.
http://miss-legal.nl/uitreisverbod-bij-belastingschulden/

Het beste antwoord

Ik weet niet hoe hoog uw schulden zijn maar de belastingdienst bv geeft pas een zogenaamde paspoortsignalering als de belastingschuld hoger is dan € 2000.--.
U bent bij het verlaten van Nederland niet aangehouden (als u ten minste ook via Schiphol hebt gereisd) u had dus geen uitreisverbod.
Je kan niet terugreizen via Schiphol als je een belastingschuld heb hoger dan
€ 2000.--. Deze schuld staat dan wel geregistreerd in het systeem en zeker als je niet meer woonachtig bent in Nederland. Je zou dan eerst de schuld moeten betalen dan mag je verder en anders kunnen ze je de toegang weigeren.
Kortom alles is afhankelijk van de hoogte van uw schulden.
Zie bijgaande bronnen

Toegevoegd na 35 minuten:
Schulden kunnen verjaren, ook belastingschuld, maar de Dienst heeft veel mogelijkheden om de verjaring te "stuiten".

De zorgverzekeraar kan u aangemeld hebben als wanbetaler bij het Zorginstituut Nederland. In opdracht van het Zorginstituut betaalt de Belastingdienst, zolang u als wanbetaler bent aangemeld, uw zorgtoeslag direct aan het CJIB. De achterstand zou dus onder belastingschuld gaan vallen.
Studieschulden zijn ook een uitzondering voor verjaring als deze een vordering zijn geworden als gevolg van een strafrechtelijke veroordeling bij het Centraal Justitieel Incasso Bureau.
Het hangt er ook nog vanaf uit welk land u Nederland binnenkomt. Alleen als u reist u vanaf een land buiten de Schengenlanden zal er paspoortcontrole op Amsterdam Airport Schiphol plaatsvinden.