Wordt er belasting ingehouden op een bonus wanneer je negatief salaris ontvangt?

Ik weet dat ik kan wachten tot ik de betaling 'ontvang', maar ben gewoon erg nieuwsgierig (vergeef me), dus stel alvast hier de vraag.

De situatie is als volgt (even met fictieve bedragen): ik ga uit dienst bij bedrijf X. Salaris is €3000,- en ontvang ik eind van elke maand. In de komende maand ontvang ik mijn laatste salaris, maar daar wordt tegelijkertijd een openstaande studieschuld mee verrekend van €5000,-. Ik kom dus op een negatief bedrag uit (-€2000,-).
Nou krijgen we ook in die maand een bonus wegens goede prestatie van het bedrijf. Die is in dit voorbeeld €1000,-. Als ik het simpel uitreken, kom ik dus op een negatief resterend salaris uit van €1000,-. Maar, ik wil graag weten of ik mij hierop verreken omdat ik geen belasting reken over die €100,- bonus. Immers, als het om een positief salaris ging, had ik hier gewoon inkomstenbelasting over moeten afdragen en was er minder overgebleven van de bonus.

Kans is natuurlijk ook dat ze dit probleem vermijden door de bonus in een aparte betaling uit te keren, maar ik weet dat dit vorig jaar wel bij het salaris werd opgeteld.

Ik ben erg benieuwd. Alvast dank!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.1K
ronron1212
8 jaar geleden
De studie is voor je betaald dus is gewoon een lening.
ronron1212
8 jaar geleden
Je betaald gewoon belasting over je loon en bonus. Dat je een schuld hebt heeft hier niets mee te maken. Je hebt dus geen negatief inkomen.

Het beste antwoord

De bonus wordt hoe dan ook belast. Belasting betaal je niet per uitbetaling of per maand, maar iin een jaartotaal over het totaal van de loonsom. Ook de 3000 wordt gewoon belast (tenzij dat netto is). De studieschuld wordt gewoon netto ingehouden en heeft geen effect op de te betalen loonheffing.

Toegevoegd na 1 minuut:
Moet het even goed verwoorden. Je betaalt wel belasting per salarisbetaling, maar het uiteindelijke totaalbedrag wordt berekend over de inkomsten over een heel jaar, dus salarissen, vakantiegeld en bonus(sen)
paulus811
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt!
fisbel
8 jaar geleden
Terug te betalen studieschuld aan de werkgever vermindert het belastbaar inkomen. Is dus wel van invloed op de te betalen belasting. Misschien is het mogelijk om de terugbetaling als aftrekpost bij studiekosten / scholingsuitgaven in de aangifte op te voeren. U had aanvankelijk geen studiekostenaftrek, want de werkgever vergoedde de kosten. Maar door de terugbetaling kan er wel een aftrekpost studiekosten ontstaan. Stel dat het inkomen in een belastingjaar negatief uitkomt, dan verschuift dit negatieve inkomen naar 3 jaar terug, 2 jaar terug, 1 jaar terug of de volgende 9 belastingjarenjaren. Net zolang tot het negatieve inkomen in een belastingjaar in mindering kan worden gebracht op het inkomen.
fisbel
8 jaar geleden
@paulus11:
gelukkig corrigeer je je antwoord. Het eerste deel van het antwoord rammelt aan alle kanten.
paulus811
8 jaar geleden
Fisbel, een studieschuld wordt netto op het loon ingehouden. Het heeft geen effect op het belastbaar inkomen.