Hoe suppletie voor teveel gestorte BTW-afdracht bij terugstorting in te boeken?

Hallo,

Stel:

Freelancer, beschikt over twee bankrekeningen. Privé en zakelijk. Privé wordt (nog) gebruikt om BTW-afdracht en -teruggave te regelen. Kort gezegd lopen zowel zakelijk- en privéverkeer dwars door elkaar heen.

Over één boekjaar is teveel geld vanaf de privérekening overgemaakt. Middels een suppletieformulier is destijds het teveel gestorte bedrag (in combinatie met BTW-teruggave i.v.m. de toepassing van de KOR) teruggestort.

Voorbeeld:

Kwartaal 1: €250,- af te dragen
Kwartaal 2: €250,- af te dragen
Kwartaal 3: €125,- af te dragen, maar €250,- betaald
Kwartaal 4: €250,- af te dragen
Totaal af te dragen: €875,-

Daadwerkelijk betaald: €1000 (€125,- teveel vanaf privérekening)
Kleineondernemersregeling: €875,-
Teruggave: €875,- (KOR) + €125,- (suppletie).

Hoe dien ik in bovenstaand voorbeeld om te gaan met de suppletie á €125,-? Dien ik deze in te boeken als winst of kan ik de boekhouding overslaan en deze terugstorten naar de privérekening?

Dank!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (1)

De suppletie van € 125 die je terugontvangt is geen winst. (En de eerder teveel betaalde € 125 is geen kostenpost.) De KOR is wel winst.

Een suppletie moet je alleen gebruiken als je teveel BTW hebt aangegeven, niet als je juiste aangiften hebt gedaan maar per ongeluk meer hebt betaald dan aangegeven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ronron1212
8 jaar geleden
Btw is nooit een kostenpost. Behalve als je geen btw hoeft af te dragen zoals bij de kor regeling dan is de btw winst.