Backpacken in Australie, bijverdienen, niet uitgeschreven GBA--> gevolgen?

Ok, hij is redelijk ingewikkeld. Maart 2014 ben ik naar Australie en Azie vertrokken voor een lange reis. Het plan was ok ongeveer 6-7 maanden weg te blijven, dus ik heb me nooit uitgeschreven uit het GBA.

Bevalt erg goed, dus is wat langer geworden. Nu zit ik dus nog steeds Australie, op een working holiday visum (welke in maart 2016 toch echt afloopt). Om mijn reisbudget een beetje te spekken, werk ik hier. Allemaal wit en ik betaal netjes mijn belasting in Australie....terwijl ik officieel dus in Nederland woon en gewoon "lang op werkvakantie ben".

Veel backpackers denken hier niet over na en niemand kan mij vertellen wat dit straks financieel betekent en of/hoe ik dit op correcte wijze kan/moet aangeven in Nederland.

Any help or advice is more than welcome!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (1)

Je wordt niet gekort op je AOW omdat je ingeschreven bent gebleven in Nederland.

Niemand die je kan vertellen hoe het met je verdiensten zit in Australië?
Dat is vreemd. Want jouw situatie is tamelijk standaard. Je woont (officieel) in Nederland en je hebt inkomen uit werk vanuit het buitenland. In dit geval Australië.
Volgens de wet ben je verplicht over deze inkomsten aangifte te doen in Nederland, als deze verdiensten zouden leiden tot belastingbetaling. Ook als je geen uitnodiging tot aangifte krijgt. Zodra je weet dat de verdiensten in Nederland belast zijn, is er de plicht tot aangifte.

Volgens het belastingverdrag afgesloten tussen Nederland en Australië zijn de inkomsten volgens artikel 15, lid 1 in Australië, het werkland, belast. Nederland geeft aftrek ter voorkoming van dubbele belasting. Je kan in je aangifte hierom verzoeken. Maar dat wil niet zeggen dat je in Nederland geen belasting hoeft te betalen, integendeel. Inkomstenbelasting hoeft er weliswaar niet betaald te worden, maar het deel sociale premies wel. En omdat het grootste gedeelte van de belastingheffing in de eerste twee schijven (tot ruim € 33.000 inkomen) uit premies bestaat, komt het erop neer dat je eigenlijk dubbel belasting betaalt met een kleine korting wat betreft het deel inkomstenbelasting: in schijf 1 is dat 5,5% inkomstenbelasting en 31% premies, dus reken maar uit. Waarbij het wel zo is dat de eerste (ruim) € 6000 vanwege de (belasting)kortingen vrij is van belastingheffing.

Natuurlijk kan je ook net doen alsof je van niets weet. Een grote kans dat er geen brief van de Belastingdienst komt. Maar je vraag was hoe het precies zit. Vandaar deze uitleg. In de bron vind je een handige samenvatting van de belastingverdragen, afgesloten met meer dan 100 landen. Zie bladzijde 10 van de bron hieronder, de samenvatting van het belastingverdrag dat met Australië is afgesloten.
fisbel
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik vind de situatie niet zo standaard. Wel is het standaard dat elke Nederlander AOW en andere sociale lasten dient betalen over zijn wereldinkomen. Nogmaals bedankt voor het antwoord. Zoals bekend zijn uw antwoorden zeer leerzaam.