Wat moet je doen als je pech hebt op een betaalde parkeerplek?

Stel, je hebt autopech en staat midden in de stad op een plek waar je betaald moet parkeren (of helemaal niet stil mag staan). Wat moet je dan doen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Dat is wel heel toevallig, als je PRECIES op een plek waar je betaald moet parkeren strandt. Wat eerder voor zal komen is dat je er al een poosje stond, en van die plek niet wegkunt, bijvoorbeeld doordat je accu is leeggelopen of je startmotor op de heenweg kapot is gereden. Het beste wat je dan kunt doen is in elk geval de parkeermeter een beetje bijvullen, zodat je de tijd hebt je auto te repareren danwel weg te laten slepen. Scheelt je in elk geval de kans op een heel dikke boete of de omslachtige, langdurige procedure om die kwijtgescholden te krijgen. Toegevoegd na 2 minuten: Op een plek waar je helemaal niet stil zou mogen staan, zet je je alarmlichten aan en eventueel je gevarendriehoek neerzetten. Dan is in elk geval meteen duidelijk dat je daar niet voor je plezier staat. Vooral als het geen veilige plek is, is het eerste wat je dan te doen staat de auto wegduwen naar een veiliger plek. In de praktijk zijn er bijna altijd wel wat omstanders bereid je te helpen als dat nodig blijkt.

de ANWB of een andere instantie bellen die je kan komen helpen. Zoek in geval van pech ten alle tijde een veilige plaats om te wachten, waar mogelijk plaats je je auto zo dat hij geen belemmering vormt voor overig verkeer. Pech, daar kun je niets aan doen, dus ook bij een parkeerverbod is pech overmacht. Op een betaalde parkeerplek heb je (dubbel) pech. Je houdt die tijd een parkeerplek bezet, dus zul je die tijd door moeten betalen

Nee, gewoon een briefje onder de voorruit stoppen met vermelding van de acties die je ondernomen hebt. Dit is overmacht en het is aan de rechter om dit uiteindelijk in te schatten. Als je doorgaat en je betaalt enkel de periode dat je er stond voor je pech had (je moet immers toegekomen zijn), of als je de politie even belde dat je op de weg in pech viel en zo nog net de auto langs de kant op die parking kon duwen/brengen, dan volstaat ook het PV en kun je dit op het blaadje tussen je voorruit stoppen. Legalistische parkwachters zullen je beboeten, maar bij overmacht, hoef je GEEN (extra) parkinggeld te betalen als je de panne objectief kunt vaststellen. Let op: soms moet je volharden en niet betalen om het voor de rechtbank te brengen, parkwachters zijn niet van het hoogste niveau om dit wettelijk te kunnen inschatten. Wat je wel moet vermijden, is dat je niet de snelste methode, maar dat hoeft NIET te duurste te zijn, een burger mag een goedkopere methode als bijvoorbeeld een oom bellen om de wagen weg te slepen met een vaste staaf (losse trekkabels mogen bij mijn weten niet meer) je gratis weg te trekken naar een garage. Best vermeld je dit aan de politie. We zien veel te veel over het hoofd dat we nog in een democratie leven en iedereen weet hoe enorm duur een takeldienst is (bij ons snel 250 à 400 EUR). Let wel: Juridisch zeggen takeldiensten bijvoorbeeld dat IK jou juridisch niet mag takelen, maar ik mag dat niet doen 'op regelmatige basis' op bijvoorbeeld 'tegen betaling'. Ook loop ik extra risico bij een ongeval of bij schade aan je wagen omdat ik daar geen burgerlijke aansprakelijkheidsverzekering voor heb (het staat niet bij mijn handelsactiviteiten), maar als mens mag, meer nog: moet ik eigenlijk altijd mijn medeburger bijstaan, en dat primeert. Als ik goede bedoelingen heb (en die heb ik), dan mag ik veel meer dan Jan Modaal (of Jan met de Pet) denkt!

Dan betaal je toch gewoon, heel veel zal het je niet kosten. Hoe lang zou je daar moeten staan wachten op hulp. Gewoon ANWB hulpdienst bellen en die zullen je zo snel mogelijk komen helpen. Dat zal geen uren duren en hoeveel kost een kaartje van 2/3 uur, zeker geen €10,- ik vind €10,- in elk geval beter dan een dikke boete van honderden euro's.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100