Een Nederlander koopt in Duitsland keuken die verkoper bij koper in Ned. plaatst. Is koper aan verkoper 21% BTW verschuldigd op Duitse aankoopnota)?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
5K
ronron1212
8 jaar geleden
Ja dat is hij verschuldigd.
tinus1969
8 jaar geleden
@ronron1212, het antwoord is dus nee -in Duitsland is al 19% BTW betaald.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@tinus1969 Als hij de keuken zelf ophaalt dan moet hij inderdaad 19% btw betalen, maar als de verkoper het vervoer regelt naar Nederland dan kan dit ook 21% zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het ligt echt aan de details. De import regels zijn duidelijke maar het gaat echt om hoe het geregeld is en hoe de afspraken zijn met de belastingdienst.
Er worden mazen in de wet ontdekt en elk jaar worden de mazen in de wet weer gerepareerd. Het is specialisten werk in de tweede kamer en soms door de politieke werkelijkheid ontstaat er uitzondering op uitzondering. Ik ben blij dat ik alleen verstand heb van de wetgeving voor de consumenten, want voor de bedrijven is het een stuk lastiger en als ondernemer is het niet meer te doen om zelf je aangifte te doen.

Antwoorden (3)

Ja je moet btw betalen alleen bedrijven mogen btw 0 geleverd krijgen
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Niet helemaal. Bedrijven betalen ook BTW, maar kunnen het terugvragen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee leveringen tussen bedrijven binnen de eu met een geldig btw nummer mogen met 0% btw factureren
Leer eerst de regels voor je commentaar levert
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Deaal Klopt, dit kan je hier lezen: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/zakendoen_met_het_buitenland/goederen_en_diensten_afnemen_uit_andere_eu_landen/goederen_en_diensten_afnemen_uit_andere_eu_landen "Als u goederen uit andere EU-landen afneemt, brengt de leverancier u meestal 0% btw in rekening. U moet dan als afnemer Nederlandse btw betalen."
Ik heb mijn vorige antwoord verwijderd, het juiste antwoord is:

Als particulier moet je BTW betalen aan de Duitse leverancier, de leverancier bepaald of het Duitse of het Nederlandse tarief gerekend word.

Bij het leveren van goederen van een EU-land naar Nederland geld een drempelbedrag. Als een ondernemer in 1 jaar tijd meer dan 100.000 euro aan goederen levert aan Nederland moet deze zich registreren in Nederland en het Nederlandse btw-tarief betalen. Blijft de leverancier onder dit drempelbedrag dan kan deze het Duitse tarief rekenen.

Het Btw-tarief kan dus 19% of 21% zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik kan geen bron toevoegen... dan maar via een reactie: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/zakendoen_met_het_buitenland/goederen_en_diensten_naar_andere_eu_landen/export_van_specifieke_goederen_en_in_bijzondere_situaties/export_naar_klanten_die_geen_btw_aangifte_doen_drempelbedragen/
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dit geld dus alleen als de verkoper dit voor jou naar Nederland vervoert. Als je zelf de keuken gaat ophalen, of zelf vervoer regelt vanuit Duitsland dan zal het Duitse BTW tarief berekend worden.
Lastige situatie, maar de leverancier levert aan een Nederlander en de Nederlander dient in het land waar die woont, Nederland BTW betalen.

Wordt de keuken in zijn geheel gekocht in Duitsland en in Duitsland afgeleverd, dan dient het Duitse tarief betaald te worden.
Maar nu wordt de Keuken verhuist van Duitsland naar Nederland. Bij de grens krijg je de Duitse BTW terug en dien je de Nederlandse BTW betaald te worden.

De EU landen hebben het recht om hun eigen BTW tarieven vast te stellen en te innen.

De situatie is vergelijkbaar met toeristenbelasting. In elke gemeente is er een andere regeling en hoogte van toeristenbelasting.

Belasting wetgeving is lastig en vooral bij importeren van goederen uit een andere land boven een bepaalde grenswaarde heb te maken met regels en uitzonderingen die op eerste instantie onlogisch lijken.

Soms wordt er belastingwetten aan genomen die niet uitvoerbaar is of zeer fraude gevoelig is.

Iedereen kent wel het verhaal van auto's die je koopt in het buitenland en daarna ga je er mee reizen. Wanneer dient je aan te geven aan de belastingdienst en wanneer niet.

De belastingdienst heeft er praktische regels voor bedacht welke uitvoerbaar zijn. Maar toch zijn er genoeg mensen die gebruik maken van de mazen in de wet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik woon in Duitsland, net over de grens met Nederland, als ik dus morgen bij een Albert Heijn in Nederland wat inkopen ga doen kan ik hier in Duitsland het verschil in BTW terugvragen omdat ik BTW dien te betalen in het land waar ik woon?