Moet ik mijn (buitenlandse) stagevergoeding opgeven bij de belastingdienst?

Ik kan (gewoon vanuit Nederland) een internship (stage) krijgen bij een bedrijf wat in New York zit. Ik ga op afstand part time bij ze een internship volgen. Ik krijg hier een vergoeding van ongeveer 500 dollar per maand voor.

Moet ik dit opgeven bij de belastingdienst en zo ja, hoe? Waar valt het onder? En waar moet ik verder rekening mee houden?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
10.1K
Ritsuka
8 jaar geleden
Volgens mij wel, want het zijn inkomsten
Ritsuka
8 jaar geleden
Is het wel een echte baan? Want dit klinkt ook als iets wat vaak als oplichting gebruikt word. Of is het echt via school geregeld?
tinus1969
8 jaar geleden
Inkomen is inkomen. De enige uitzondering is, als er al in de VS inkomstenbelasting over is betaald -wat overigens betekent dat je nog steeds belastingaangifte moet doen.

Antwoorden (1)

Het inkomen uit de USA lijkt me te vallen onder: Inkomsten uit tegenwoordige arbeid / Niet-zelfstandigearbeid. Dit inkomen is volgens artikel 16, lid 1 belast in de USA. Zie bron: Verdragsstaten IB ingezetenen. IN met een samenvatting belastingverdragen. Op bladzijde 137 is de samenvatting van het belastingverdrag afgesloten met de USA te vinden.

Het inkomen moet je wel in Nederland opgeven. Vermelden bij: inkomen uit het buitenland. Maar omdat de USA recht van belastingheffing heeft en je niet twee keer belasting hoeft te betalen, heb je recht op aftrek ter voorkoming dubbele belasting. Vermelden bij: vrijstellingen en verminderingen / aftrek om dubbele belasting te voorkomen / Box 1: Loon, pensioen en uitkeringen.

N.B: Als je totale inkomen in het belastingjaar niet meer is dan ruim € 6000 is er sowieso vanwege de heffingskortingen geen belasting te betalen. Wel krijg je een aparte ZVW-aanslag. Voor 2015 is de aanslag 4,85% van de buitenlandse inkomsten.

N.B: de aftrek ter voorkoming van dubbele belasting betreft alleen het deel inkomstenbelasting. Niet het premiedeel. Dit premiedeel deel is in de eerste twee schijven het grootste deel.
fisbel