Mag werkgever mijn private leasecontract als loon in natura betalen?

Ik heb een private leasecontract. Nou ga ik binnenkort meer uren maken bij mijn werkgever. In plaats van een hoger salaris, wil ik voorstellen of hij mijn private leasecontract wil betalen. Uiteraard moet ik zelf dan wel bijtelling gaan betalen. Nou heb ik een paar vragen.

Mag een werkgever een private leasecontract als loon in natura betalen? Ook als dit contract op mijn naam staat, dus niet op naam van de zaak? Enkel het rekeningnummer vanwaar het bedrag wordt afgeschreven verandert dan (dus een andere constructie dan zakelijk lease, waarbij de auto van de werkgever is). Is de bijtelling-regel dan nog steeds van toepassing?

Mocht hij dit doen, mag ik dan ook nog steeds mijn kilometervergoeding ontvangen? Of moet ik die dan zelf gaan betalen?

Zitten er voor mijn werkgever (belastingtechnisch) nog andere haken en ogen aan die ik over het hoofd zie?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
6.4K

Antwoorden (2)

Het kan, je kunt met je werkgever allerlei afspraken maken. Als beide partijen die accepteren, is het goed (binnen de grenzen van de wet).
Ik zou je echter aanraden om hier nog eens goed over na te denken.

Ten eerste is het erg ingewikkeld om te zien hoeveel je nu extra gaat verdienen. Dat komt omdat je kilometervergoeding vervalt, en de leaseauto onder een ander, redelijk ingewikkeld, belastingstelsel valt. Ook vergoedingen van parkeerkosten en brandstof maken de zaak ondoorzichtiger. Je kunt denken dat je erop vooruit gaat, en als de belastingaanslag komt, denk je daar ineens héél anders over.

Ten tweede kan je werkgever met deze constructie aan je salaris gaan sleutelen zonder dat je daar invloed op hebt, door vergoedingen voor lease, autokeuze, lease-aanbieder, brandstof, verzekering of schade ineens te verlagen. Bijvoorbeeld: Je spreekt nu af dat je recht hebt op 500 euro vergoeding, en je werkgever deelt je mee dat bij het volgende contract de brandstof daar óók van betaald moet worden. En zo zijn er nog een flink aantal methoden denkbaar om binnen die 500 euro ineens kosten naar jou over te hevelen, waardoor je er ineens flink op achteruit gaat.

Dus het kan. Maar de vraag is of je er zoveel op vooruit gaat als je denkt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Feitelijk wil je dat je werkgever "alle" privékosten gaat vergoeden van je eigen auto. Dat kan, en in feite wordt jouw auto dan fiscaal hetzelfde beschouwd als een leaseauto van de zaak zelf, dus (meestal) mét een fiscale bijtelling, waarop een eventuele eigen bijdrage in mindering wordt gebracht. Als de werkgever alle autokosten vergoedt, dan mag (uiteraard) geen kilometervergoeding meer worden gegeven.

In feite is dan de situatie van toepassing die in hoofdstuk 21.3.2 van het Handboek Loonheffingen is beschreven (Regeling voor privégebruik auto), derde streepje: "U vergoedt alle kosten van een auto die uw werknemer zelf heeft gehuurd of geleased."

"Hebt u afgesproken om de totale kosten (inclusief de afschrijving) van de eigen auto van uw werknemer te vergoeden, dan gelden de regels voor een auto die u aan uw werknemer ter beschikking hebt gesteld. Dat is ook zo voor een auto die uw werknemer heeft geleased en waarvan u de kosten vergoedt. Het maakt daarbij niet uit of uw werknemer u een vergoeding betaalt voor het privégebruik van de auto".

Jouw voorgestelde constructie is echter wat ongelukkig.

Om dit netjes te doen zou dit als volgt kunnen gebeuren:
- De werkgever telt maandelijks het voorgeschreven percentage van de cataloguswaarde van jouw auto bij ('fiscale bijtelling') minus jouw eigen bijdrage. Je nettoloon wordt daardoor lager dan zonder die bijtelling.
- Je ontvangt het bedrag van het leasecontract, minus die eigen bijdrage.
- Je blijft zelf het bedrag betalen aan de leasemaatschappij.

Het is dus geen loon in natura maar loon in geld.

Ik zou er als werkgever overigens niet mee akkoord gaan. In het leasebedrag zit ook btw begrepen. Die kan de werkgever niet als voorheffing aftrekken omdat de nota’s van de leasemaatschappij niet op zijn naam staan maar op die van jou. Dus hij is duurder uit, dan wanneer hij voor diezelfde auto zelf een leasecontract zou hebben afgesloten. Daarnaast is de voorgestelde procedure administratief uitermate onpraktisch.
Computoon