Moet je ontvangen BBZ uitkering invullen bij de IB aangifte en zo ja hoe dan? Het is namelijk een lening en (nog) geen inkomen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
6.9K

Antwoorden (2)

Een lening hoef je niet opgeven omdat je hem terugbetaalt. Als het een inkomen was had je ook een jaaropgave gekregen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De uitkering voor levensonderhoud op grond van het Besluit bijstandverlening Zelfstandigen (BbZ) wordt in eerste instantie als een lening verstrekt en op jaarbasis berekend. Na afloop van het jaar wordt op basis van de jaarrekening de uitkering definitief vastgesteld. Dat betekent dat een BbZ uitkering die in eerste instantie als lening wordt verstrekt het volgend jaar definitief wordt vastgesteld. Die vaststelling kan leiden tot omzetting in een bedrag om niet of in terugvordering van de verleende bijstand.

Let op: in het algemeen geldt dat bijstandsuitkeringen zijn belast, dus ook uitkering BbZ. Zolang de uitkering wordt verstrekt in de vorm van een lening blijft de uitkering zonder fiscale gevolgen. Als de lening wordt teruggevorderd omdat er voldoende eigen inkomen is, zijn er eveneens geen fiscale gevolgen.

Maar als er wordt vastgesteld dat de lening niet of slechts gedeeltelijk hoeft te worden terugbetaald, dan is er wél fiscaal inkomen en zal dit ook op de jaaropgave het jaar erna als inkomen zijn vermeld. De BbZ-uitkering is een tijdelijke overbrugging. De lening moet óf worden terugbetaald (als het de ondernemer goed gaat) óf het wordt belast inkomen.

Dit vastgestelde inkomen kan in het jaar erná dus leiden tot minder recht op toeslagen of toeslagen die moeten worden terugbetaald. Hierover zijn Kamervragen gesteld. Maar een echte oplossing, anders dan een betalingsregeling, is hier niet voor gevonden.

h
fisbel