Moet iedereen de uren die hij/zij oppast opgeven bij de belastingdienst?

In het nieuws is dat de schoonmoeder van Lange Frans de bijstandsuitkering moet terugbetalen omdat dat inkomen zou kunnen opleveren hoewel ze niks daarvoor kreeg. Consequent zou zijn dat iedereen die oppast een bepaald bedrag aan de belastingdienst zou moeten opgeven. Is dat ook zo?

Toegevoegd na 14 minuten:
Zijn er ook regels voor het uurtarief dat je moet opgeven hoewel de meesten niks krijgen/vragen voor het oppassen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K
Thecis
9 jaar geleden
Het verradelijke is, is dat de belastingdienst dingen mee telt wat inkomen zou KUNNEN opleveren... Hetzelfde is enige tijd geleden in het nieuws geweest dat mensen hun bijstand werd gekort omdat ze een paar spulletjes op marktplaats hadden gezet (en dan heb ik het niet over een complete handel, maar wat dingen van zolder). Dat bijstandsfraude aangepakt moet worden ben ik het helemaal mee eens, maar dit soort dingen gaan wel erg ver.
Wat betreft de situatie van die moeder, ik kan niet beoordelen hoe veel zij oppast. Als het een volle week is, kan je daar best veel mee verdienen. Maar aan de andere kant, hoeveel oma's passen op....?
tinus1969
9 jaar geleden
Het ligt iets gecompliceerder
http://demonitor.ncrv.nl/sociale-dienst/waarom-diane-haar-uitkering-moet
Het gaat niet om belasting, maar om bijstandsfraude. De sociale dienst vindt, dat oma niet had mogen oppassen (iig niet onbetaald); bovendien werd oma betaald in natura omdat de kinderen 'regelmatig' boodschappen voor haar meenamen.

Het beste antwoord

Bij je belastingaangifte kan je opgeven wat je nog hebt bijverdiend. En ja, dat moet.

Als het om een paar tientjes gaat, zal niemand dat doen. Dat weet de belastingdienst ook wel. (en daar is vast rekening mee gehouden in de belasting die we wel betalen) Maar toch moet het ja. Het zal lastig te controleren zijn, maar als men het toevallig ontdekt, dan hang je.
9 jaar geleden
Ivana
9 jaar geleden
Als het 'liefdewerk oud papier' is, heb je er ook niets mee verdiend.
Geef je dus ook niets op. Liefde voor je kinderen en kleinkinderen staat geen vakje voor op het belastingformulier.
Reddie
9 jaar geleden
Dus nu ik AOW heb kan de belastingdienst zeggen, je hebt tijd genoeg om op kinderen te passen, waar je zeker 1000 euro per jaar mee zou kunnen verdienen, dus die tellen we maar alvast bij je inkomen op ???
walter
9 jaar geleden
Nee. Maar als jij inderdaad 1000,- hebt verdiend met oppassen, moet je dat inderdaad opgeven. En zal je daar belasting over moeten betalen.