Hoe kan het dat ik nog belasting moet bijbetalen bij een laag loon?

Ik hoop dat ik niet op de verkeerde plek ben voor dit soort vragen.
Ik heb al jaren (bij)banen gehad en altijd heb ik bij de belastingaangifte geld teruggekregen die ik te veel betaald heb.

Dit jaar moet ik echter 4 euro bijbetalen en ik snap niet hoe dit kan?

Ik heb dit jaar totaal 8242 euro verdient, 730 euro loonheffingskorting en 150 euro arbeiderskorting.
Hoe kan het dat ik met zo'n laag loon alsnog belastinggeld bij moet betalen?
Dit is echt het eerste jaar dat ik niet +/- 400 euro terugkrijg in juli...

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.6K
Reddie
9 jaar geleden
Simpel omdat je tot nu toe kennelijk te weinig belasting hebt betaald.
ItisILeClerc
9 jaar geleden
vermoedelijk is dit de reden:
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/aangifte_doen/fiscale_informatie_2014/aanslag_over_2014_mogelijk_hoger_dan_verwacht/aanslag_over_2014_mogelijk_hoger_dan_verwacht

Antwoorden (3)

Uw uitkomst van € 4 te betalen / nihil is juist. Over uw inkomen van € 8242 moet 36,25% belasting worden betaald. (schijf 1) Dat is € 2987. De van toepassing zijnde heffingskortingen van € 2103 algemene heffingskorting en € 150 arbeidskorting worden in mindering gebracht op de te betalen belasting. Resteert € 734 te betalen. Er is al € 730 ingehouden. U moet dus nog € 4 betalen, oftewel € 0. In andere jaren zal het totale inkomen óf minder zijn geweest, of er is meer belasting ingehouden.
fisbel
9 jaar geleden
Omdat met de verlaging van de heffingskorting voor 2014 niet in de loonheffingstabellen 2014 rekening kon worden gehouden (zegt de Belastingdienst) , kan er bij de bepaling van de inkomstenbelasting een extra bedrag als te betalen dan wel minder terug te krijgen overblijven.

Daarover is een half jaar geleden het nodige in de media verschenen.
Als het goed is en goed gaat is dit een eenmalig effect.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit heeft alles te maken met aangepaste tabellen "Heffingskorting" die vorig jaar zijn ingevoerd en waaraan de belastingdienst zelf schuldig is doordat zij deze wijzigingen niet tijdig in hun systeem konden doorvoeren.

Hierdoor moeten heel veel werkende mensen nu over 2014 achteraf zelfs nog inkomstenbelasting nabetalen of raken zij die eerder altijd terugkregen deze teruggave geheel of gedeeltelijk kwijt.

Ikzelf moet 340 euro nabetalen waar ik anders altijd een "NIHIL" aanslag had.

Leuker maken ze het zeker niet!