Moet ik Btw heffen over mij diensten ? ik installeer applicaties voor bedrijven op hun netwerk (servers)

Ik ben een Nederlandse ondernemer .
Mijn vraag is hoeveel Btw moet ik heffen op mijn dienst .
Ik installeer verschillende applicaties voor bedrijven buiten Nl ,op servers van de bedrijven zelf ,wie ook buiten NL staan opgesteld .
Dus ik bied alleen een dienst aan .
Moet ik Btw rekenen ,en zo ja hoeveel % ?
Wie kan me helpen bij deze vraag .

Greets Simon

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (2)

Zeker...btw is 21%. Maar let op: voor buitenland gelden andere regels vwb adm. In ieder geval inschrijven KvK en aanmelden Belastingdienst voor btw nummer.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als de tegenpartij een buitenlandse ondernemer is en de werkzaamheden hier worden verricht is de verleggingsregeling van toepassing.

Op de nota's vermeld je "btw verlegd" (iets uitvoeriger als het kan, met verwijzing naar het wetsartikel). Je berekent geen btw. Je vermeldt jouw btw-nummer en (verplicht!) dat van de tegenpartij op de factuur.

De tegenpartij-ondernemer moet nu de btw tegen zijn landspercentage gelijktijdig opgeven bij afdracht ('hij draagt btw af ipv jou) als bij voorheffing (omdat hij ondernemer is). Per saldo heeft het dus geen gevolg.
Computoon
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
computoon is heel warm, vermoed ik, maar alsnog hangt het af van factoren, zoals bijvoorbeeld je jaaromzet. Een sluitend antwoord kun je slechts vinden op:
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/ondernemen/onderneming_starten/voordat_u_start/wanneer_bent_u_ondernemer_voor_de_btw
ronron1212
9 jaar geleden
artra jou link heeft hier niets mee te maken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@computoon: De werkzaamheden worden voor een buitenlandse partij én in het buitenland verricht, dus niet hier in NL. Volgens mij moet je dan in het buitenland BTW afdragen en misschien ook in het buitenland allerlei andere belastingen betalen. Misschien kan het anders als het maar een enkele keer voorkomt, maar dat is voor deskundologen.
Computoon
9 jaar geleden
Ik heb de vraag niet opgevat in de zin dat vraagsteller naar het buitenland moet afreizen om daar de applicaties te installeren. (In dat geval zouden het m.i. inderdaad "binnenlandse dienstverlening in het buitenland" zijn en dan met de btw van het desbetreffende land. Ik ben uitgegaan van de veronderstelling dat vraagsteller hier achter zijn pc zit, inlogt op de servers en op afstand die applicaties installeert. Eant met de techniek van nu kan van alles op afstand worden geregeld