Hoe kan ik zo min mogelijk belasting betalen over mijn ontslagpremie?

Binnenkort word ik ontslagen en krijg ik €10.400,- mee. Dit is bruto, dus netto krijg ik helaas maar de helft ongeveer. Is er een manier om netto meer over te houden?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.3K
fisbel
9 jaar geleden
Voor 2014 was er de mogelijkheid een stamrecht af te sluiten. 2014 is een overgangsjaar voor bestaande stamrechten. Een stamrecht is (of was) een vorm van sparen of beleggen. De ontslagvergoeding wordt later, eventueel in termijnen, ontvangen. Belasting over de ontslagvergoeding is pas verschuldigd op het moment dat het stamrecht tot uitkering komt. Als er in 2014 ontslag volgt, kan er onder voorwaarden toch gebruik gemaakt worden van de stamrechtvrijstelling. Er hoeft maar 80% van de verschuldigde belasting te worden betaald. Zie bron 2. U voldoet, zo te lezen, niet aan deze voorwaarden. Als er per 1 januari 2015 een ontslagvergoeding volgt, betaalt u belasting over het volledige bedrag. Het is niet meer mogelijk om de belasting daarover uit te stellen via een stamrecht. http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/ontslag/ontslagvergoeding-en-stamrecht
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/aangifte_doen/fiscale_informatie_2014/veranderingen_2014/stamrechtvrijstelling_vervalt

Het beste antwoord

Als je uiterlijk 30 juni 2014 uit dienst was gegaan en er uiterlijk 31-12-2013 een vaststellingsovereenkomst was geweest waarin stond dat de ontslagvergoeding alleen kon worden gebruikt als koopsom voor een toekomstige lijfrente...

dan had je nu niet het probleem gehad dat er veel loonheffing wordt ingehouden op de ontslagvergoeding (het zogeheten 'bijzonder tarief'. Dat tarief moet worden gebruikt voor inkomsten die eenmalig of maar eenmaal per jaar worden toegekend). Daar is op dit moment niets aan te doen.

Maar er is hoop. Als het goed is, vul je straks de aangifte Inkomstenbelasting in over 2014, mede aan de hand van de jaaropgave die je nog van je werkgever krijgt. Het aangifteprogramma rekent alles door op basis van hetgeen je invult. Als dan achteraf blijkt, dat te veel belasting is ingehouden, krijg je de te veel betaalde belasting terug van de Belastingdienst.

Misschien nog iets.
Blijkt nu dat je dit jaar echt veel meer inkomen hebt gehad dan vorig jaar en volgend jaar dan kun je nog 'middeling' aanvragen bij de Belastingdienst. Bij middeling tel je de inkomens uit werk en woning van 3 aaneengesloten jaren op. De uitkomst deel je door 3. Over de uitkomst daarvan - het gemiddelde inkomen - bereken je per jaar opnieuw de belasting. Als de nieuwe belastingbedragen lager dan de oude belastingbedragen zijn, dan kun je een belastingteruggaaf krijgen. Natuurlijk zijn hier regels voor, zie bron 2. Je kunt het pas doen als alle drie de aanslagen definitief zijn. Eerlijk gezegd verwacht ik weinig resultaat hiervan (gezien de hoogte van de ontslagvergoeding) maar berekenen kun je het altijd.
Computoon
9 jaar geleden
fisbel
9 jaar geleden
Als ik vragensteller goed begrijp komt de ontslagvergoeding pas in 2015. Als ik vragensteller goed begrijp komt de ontslagvergoeding pas in 2015. Maar binnenkort is een rekkelijk begrip. Ontslag kan ook m.i.v. 1 januari 2015 plaatsvinden. Of de ontslagvergoeding dan nog in dit jaar plaatsvindt, is dubieus.
ItisILeClerc
9 jaar geleden
@ Computoon
"Je kunt het pas doen als alle drie de aanslagen definitief zijn" Waaruit blijkt dit? Waarom kun je het middelingsverzoek niet meesturen met de aangifte van jaar 3?
Computoon
9 jaar geleden
ItisLeClerc: Op basis van het onderstaande (zie 5e bullet): "Voor middeling gelden de volgende voorwaarden:
◾De middelingsregeling geldt alleen voor inkomen in box 1 (belastbaar inkomen uit werk en woning).
◾U kunt alleen middelen over een periode van 3 aaneengesloten hele kalenderjaren (het 'middelingstijdvak').
◾U hebt over het hele middelingstijdvak belasting betaald in Nederland.
◾Het middelingstijdvak heeft geen overlap met een ander middelingstijdvak.
◾U moet uw verzoek om middeling doen binnen 36 maanden nadat alle aanslagen van de jaren die tot uw middelingstijdvak horen, onherroepelijk vaststaan. Een aanslag is onherroepelijk als de termijn van 6 weken voor bezwaar, beroep, hoger beroep of cassatie is verstreken. Twijfelt u aan de onherroepelijkheid van een aanslag? Neem dan contact op met de BelastingTelefoon.
◾U stuurt uw berekening van de middelingsteruggaaf mee met uw schriftelijke verzoek om middeling.
◾Hebt u in een kalenderjaar negatief inkomen uit werk en woning? Dan stellen wij uw inkomen uit werk en woning van dat jaar op € 0." Bron: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/werk_en_inkomen/bijzondere_situaties/middeling_sterk_wisselende_inkomens/voorwaarden_voor_middeling
ItisILeClerc
9 jaar geleden
OK, dat is de uiterste termijn, het kan dus ook eerder
dank voor je antwoord

Andere antwoorden (1)

Nee, Dat gaat niet. Bruto(loon) en Netto(loon) geldt voor iedereen. Hierover valt niet te onderhandelen. Het is voor iedereen gelijk anders ga je discrimineren.