Hoe hoog is de verzuimboete van de belastingdienst?

Zeg maar bij een verschuldigd bedrag van € 120,-
(over het belastingjaar 2013).
Hoe hoog is dan de verzuimboete?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor het antwoord. Nog een klein vraagje: Wordt de verzuimboete berekend als percentage over het verschuldigde bedrag inclusief de heffingsrente? Of wordt de heffingsrente berekend over het bedrag inclusief verzuimboete?
fisbel
9 jaar geleden
Beide vragen: nee.
Zie ook antwoord hieronder.

Het beste antwoord

De verzuimboetes voor de inkomstenbelasting zijn de laatste jaren aanmerkelijk aangescherpt. Als er niet wordt gereageerd op een herinnering en er wordt ook niet binnen de termijn gereageerd op een aanmaning was de verzuimboete € 226. Zie de inmiddels verouderde infomatie van Jongbloed-fiscaal juristen in bron 3

Voor 2013 is de verzuimboete: € 344.
De verzuimboete is een standaard bedrag. Dus geen percentage van de te betalen belasting Sterker: ik had eens een klant die wat geld terugkreeg. Hij hoefde alleen maar zijn twee inkomens te vermelden. De klant kreeg het geld terug, maar dit was veel minder dan de € 226 die hij kreeg opgelegd.

N.B: Als er ook niet wordt gereageerd op de aanmaning en daaarop volgend dwangbevel zijn de boetes hoger. De verzuimboete gaan dan over in een vergrijpboete.

Voor 2013 geldt:
De verzuimboete is € 344 als u niet (of niet op tijd) aangifte doet voor de volgende belastingen: inkomstenbelasting / erfbelasting / schenkbelasting
De boete loopt op tot € 4.920 als u vaker verzuimt.
fisbel