Waar ben ik belastingplichtig, als ik in het buitenland woon en mijn inkomen ook buitenlands is?

Momenteel verblijf ik in Mexico. Ik heb geen plannen om in de komende jaren te vestigen in Nederland.

(Zal of hier in Mexico vestigen of een ander tropisch land)

Daarnaast heb ik geen Nederlands inkomen, maar van buiten Nederland.

Ben ik in Nederland belastingplichtig?

Zo ja, aan welke voorwaarden moet ik voldoen om niet belastingplichtig in Nederland te zijn?

Zo niet, welk papierwerk zal ik moeten invullen om dit aan te geven.
(of is dit niet nodig)

Alvast bedankt,

Leo

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K
ItisILeClerc
9 jaar geleden
nee, je bent niet belastingplichtig in Nederland als je niet in Nederland woonachtig bent, tenzij je inkomen aan Nederland gebonden is (bv huurinkomsten van een huis in Nederland)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als het gaat om iemand die pas uit Nederland vertrokken is kan het zijn dat deze persoon nog onder Nederlands belastingrecht valt. Je vind de informatie in het belastingsverdrag tussen Nederland en Mexico. Wel zie ik dat er nog niet definitief gekozen is voor vestigingsland. En dan kan de situatie gelden dat je aangifte dient te doen over je wereld inkomen in Nederland. Vooral als het inkomen niet uit één land komt, maar van diverse landen. Maar dat puur een reactie zo als ik denk dat de situatie zit. Ik ben geen buitenland expert en ik durf hier over geen antwoord op te geven. Vooral omdat er al een antwoord gegeven is.

Antwoorden (1)

Bent u uitgeschreven uit Nederland? Zo niet, dan kan er nog sprake zijn van binnenlandse belastingplicht. Van belang ook: had u in 2014 nog inkomen vanuit Nederland? Aangifte kan fiscaal aantrekkelijk zijn als u maar een deel van het jaar in Nederland inkomen had. Vanwege de heffingskortingen is er mogelijk belastingteruggave te verkrijgen.

Waar bent u op dit moment verzekerd voor ziektekosten? Met de summiere gegevens die u geeft is nauwelijks een fatsoenlijk antwoord te geven.

Algemeen: Als u in het buitenland woont (ingeschreven bent) en inkomsten hebt in of vanuit Nederland waarover Nederland belasting mag heffen, dan bent u buitenlands belastingplichtig. Bijvoorbeeld als u een eigen woning hebt in Nederland of Box 3 vermogen (spaargeld bijv.)
fisbel