Mag ik geld van eenmanszaak gewoon opnemen: 1. van zakelijke naar prive rekening overmaken 2. bij de bank van de zakelijke rekening opnemen

Mijn accountant maakt het niet helemaal duidelijk - ik denk dat hij wil wat meer centjes bij mijn gebrek aan de basis info over deze zaken verdienen, en dat kost 200 EUR per uur!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
63.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
200 P/U???
zijn ze daar nou helemaal van de pot gerukt!!!?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
200 P/U is toch echt wel heel erg overtrokken hoor! ik zou eens wat verder kijken!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bedoel je nou met verder kijken dat ik nu naar de karwei moet ipv praxis?

Het beste antwoord

Ja heel simpel: een zakelijke rekening is niet eens nodig. Een eenmanszaak is niet een wettelijk geregelde vorm, je bent zelf de ondernemer. Je eenmanszaak kan dus helemaal niets bezitten, want alleen jijzelf bezit. Wel moet je met het oog op belastingen onderscheidt maken tussen zakelijke en niet-zakelijke uitgaven/ontvangsten. Met een zakelijke rekening is het veel overzichtelijker om je administratie bij te houden. Je kunt dus gewoon geld overmaken zoveel je wilt en zovaak je wilt, maar houdt dit wel goed bij in een administratie zodat je kunt verantwoorden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jij bent duidelijk! Stel dat ik wat geld als 'opname prive' opgenomen hebt. Met dit geld heb ik iets gekocht/betaald.
Heb ik mbt deze betaling een bon nodig, bv om iets te bewijzen aan de accountant/belastingdienst? Wat als ik tijdens het pokeren een bedrag kwijt was?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee, die 'opname prive' hoef je niet te verantwoorden. Het is uit de administratie immers duidelijk dat je het geld aangewend hebt voor prive. Als je een goed aanschaft in het kader van je onderneming (zakelijk) weer wel. Dit om dan te kunnen aantonen dat je de zakelijke uitgave hebt daadwerkelijk hebt gedaan en dus recht hebt op afschrijving/aftrek e.d. (wat je voor prive-goederen niet hebt).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jij bent opnieuw duidelijk! Mijn laatste vraag is: Ik stuur elk jaar alle mijn zakelijke uitgave/ontvangst en de saldo van mijn zakelijke bankrekening naar mijn accountant. Dus hij kan wel op basis van deze info precies weten wat waren mijn 'opname prive'. Klopt dat? Of moet ik deze 'opname prive' altijd duidelijk aangeven?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is wel beter om goed bij te houden wat prive en wat zakelijk is, zo houdt je het overzichtelijk voor jezelf, maar ook voor de accountant. Je zou echter ook zo kunnen redeneren: alles wat niet een zakelijke ontvangst of uitgave is geweest, is een prive-transactie geweest. Zolang je maar duidelijk je zaken kunt verantwoorden in een overzichtelijke administratie is het voldoende en kan de accountant er mee werken. Houdt er wel rekening mee dat een slordige administratie voor de accountant meer werk is om uit te zoeken, en dus gaat je dat ook meer geld kosten want hij is er langer mee bezig.

Andere antwoorden (7)

Ja, dat mag.

Handigste is om het van je zakelijke rekening als salaris over te maken naar je privé rekening.

Wel oppassen dat je niet teveel overmaakt!
Anders kan je in de problemen komen als je een belastingaanslag krijgt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het gebrek aan de basis je uiteindelijk nog veel meer zal kosten dan. Ik zal het proberen uit te leggen maar zonder basis is het niet verstandig een eigen bedrijf te starten:

Je mag altijd zoveel geld opnemen als je zelf wilt van je zakelijke rekening. Als je die uitgave maar boekt onder Privé uitgaven. Vervolgens kijk je eind van het jaar hoeveel geld er binnen gekomen is, hoeveel er weer uit gegaan is aan bedrijfsuitgaven. Wat er over blijft wordt als privé inkomen gerekend. Let op. Dit is alleen zo bij een eenmanszaak. Bij andere rechtsvormen is dit weer een ander verhaal
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zeker, als je het maar in de boekhouding van jouw onderneming vermeld op een tussenrekening rekening courant privé m.v.v.: 'Opname privé'
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mag altijd, en het mag op beide manieren. Echter geef ik de voorkeur aan overschrijven naar mijn prive rekening omdat de geldstromen dan duidelijk te volgen zijn. Contant opnemen breng soms de vraag mee of het voor een zakelijke aankoop was, of een priveopname.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja je mag opnemen wat je wilt, als je het maar in de boekhouding terug kunt vinden.
Laat er wel genoeg opstaan om de BTW eens in de 3 maanden te kunnen betalen, want als je dat niet kunt omdat je te veel hebt opgenomen krijg je een boete van de belasting. Of je moet het met je prive geld nog kunnen betalen, maar dat is heel lastig in de administratie verwerking.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoveel als je zelf wilt, zowel bij 1 als bij 2. Je moet er natuurlijk wel voor zorgen dat je je crediteuren op tijd betaalt, reserveert voor BTW afdrachten. Je moet ook reserveren om straks over je winst Inkomstenbelasting te betalen en premie ZVW.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je mag geld opnemen, ja, en beide manieren (overboeken of contant opnemen) mogen. Je moet er echter wel op letten dat je je zakelijke rekeningen nog kunt betalen e.d.