Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

De camera die ik zakelijk gebruik is defect. Kan ik de reparatiekosten minderen op de netto winst en kan ik de BTW van de reparatiekosten terugvragen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
707
Ivana
9 jaar geleden
Als hij alleen voor het bedrijf gebruikt wordt kan dat. Maar als de belasting merkt dat je hem ook voor privé doeleinden gebruikt wordt het een ander verhaal.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
als je een eigen bedrijf heb, heb je toch ook vanzelf een BTW nummer, als je de reparatie als onkosten boekt komt dit toch vanzelf goed.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

De gedachtegang is niet juist. Je brengt de kosten niet op de nettowinst in mindering. Ik ga ervanuit dat je ondernemer bent voor de Inkomstenbelasting en de Omzetbelasting.

Als je een bedrijf hebt en de camera voor het bedrijf gebruikt, boek je de reparatiekosten als - what's in a name - kosten. Daardoor wordt, bij verder gelijkblijvende omstandigheden, het resultaat vanzelf lager dan wanneer je die kosten niet had gehad. Bij het boeken van de factuur boek je de btw apart, zoals je altijd doet met inkoopnota's waar dat mag. De btw die je vervolgens moet afdragen aan de Belastingdienst wordt daardoor, bij verder gelijke omstandigheden, lager.
(Lees meer...)
Computoon
9 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding