Kan de belastingdienst wat schelen als je als freelancer geen inkomen/winst hebt?

stel dat je als freelancer/ zzp nog geen opdrachten of inkomen hebt en staat ingeschreven bij kvk, kom je daar met de belanstingdienst in confrontatie ofzo?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (4)

Nee, er valt voor de belasting dienst weinig(lees: niets) te vangen als je geen inkomen en winst hebt. Ze kunnen geen geld afhalen van 0 euro.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
je zult moeten kunnen verklaren waar je van leeft, zo niet dan komen ze langs, ze willen het wel weten.
Nee hoor ; pas als je wel inkomsten hebt - die bijvoorbeeld zijn doorgegeven door de opdrachtgever, wat wel gebruikelijk is - waar jij geen aangifte van hebt gedaan. Als je niks verdiend hebt (en wel op een andere manier aan de kost komt, bijvoorbeeld door een uitkering of ander werk of een inkomen van de partner) valt er voor de belastingdienst natuurlijk ook niks te halen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, niet als er nog geen inkomsten zijn. Maar er zit wel een addertje onder het gras: je kan als zzp er belastingvoordeel krijgen en dat kan alleen als je aantoont dat je minimaal drie opdrachtgevers hebt en minimaal pakweg 1230 ur per jaar werkt. Vallen die weg, dan is het ook met het belastingvoordeel gebeurd en met de klassificatie zzper met belastingvoordeel. De aanvrage is een aardige papierwinkel.
Dus is het voor een zzp'er van groot belang minstens 3 opdrachtgevers te hebben en ook het voorgechreven aantal gewerkte uren per jaar te halen ( grofweg 1230 uur) en dat ook vol te houden. Verder is het sinpel: geen inkomen, geen belasting.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Starter: benut de aanloopverliezen
27 februari 2011
Bent u net gestart met het opzetten van een onderneming? Gaan de kosten voorlopig nog vóór de baat uit? Houd er dan rekening mee dat starters de aanloopverliezen over de eerste vijf jaar pas mogen verrekenen in het eerste jaar dat zij door de Belastingdienst als ondernemer worden aangemerkt. De verliezen kunnen niet worden teruggewenteld naar inkomsten in voorgaande jaren.