Ik werk voor het eerst, wat moet ik allemaal regelen?

Ik werk momenteel 2 weken als schoonmaak bij de RET en van mijn vriend kreeg ik te horen dat je inkomen moest aangeven bij de belastingdienst. Op hun website kon ik echter niets erover vinden. Wat moet je regelen als je voor het eerst gaat werken? 3 weken werk ik als vakantiekracht en daarna wordt mijn contract verlengd waarna ik part-time werk.

Ik ben nog thuiswonend en mijn beide ouders ontvangen WAO-uitkering. In de vakantieperiode heb ik 1100 bruto verdiend. Heeft dit invloed op de uitkering? Kan ik nog uitwonen zonder dat deze invloed heeft op de uitkering? Na de vakantieperiode ga ik rond 600bruto ontvangen, heeft dit dan nog steeds invloed? Hoeveel mag ik maximaal bijverdienen eigenlijk?

Als u me graag kunt/wilt helpen, dan ben ik u/jullie zeer dankbaar.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.3K
ronron1212
9 jaar geleden
je ouders hebben daar geen last van en jij hoeft verder niets te doen je baas meld je bij de belastingdienst.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Je zal wel een loonbelastingverklaring moeten invullen.
Die ziet er zo uit:
http://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/model_opgaaf_gegevens_voor_de_loonheffingen_lh0082z4pl.pdf
Misschien heb je dat al gedaan. Zo niet, vraag er dan even naar bij je baas. Het is alleen een kwestie van invullen en terug geven aan je werkgever.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zojuist heb ik mijn vader gevraagd, hij zegt dat ze WW-uitkering ontvangen dus ik zat fout. Enige verandering met de WW-uitkering?
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Volgens mij niet. De WW blijft volgens mij gelijk. Alleen een bijstand uitkering zou gekort kunnen worden als jij te veel verdient.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ze ontvangen dus bijstand uitkering. Ik zei tegen ze dat het gekort gaat worden, maar ze zeggen je bent eenmalig over de limiet gegaan ze gaan daar niets over zeggen. Helaas was dat niet zo bij mijn vriend, bij hem hadden ze fors 900euro gekort wat wel 65 procent is van wat hij verdiende. Zal ik toch voor de zekerheid gewoon contact opnemen met de belastingdienst?
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Ik snap het niet meer...wat voor uitkering hebben ze nou?
1. WAO
2. WW
3. Bijstand
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
WWB dus dat is een bijstand uitkering. Zojuist belastingdienst gebeld en ze zeggen dat ze me hiermee niet kunnen helpen, ik moet dus contact opnemen met uwv ofzo iets.
ronron1212
9 jaar geleden
loonbelastingverklaring moeten invullen dat doe je al bij indiensttreding
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zojuist UWV gebeld en ze zeggen dat ik bij de gemeente moet zijn ¬¬ Pff..
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb zojuist de UWV gebeld en zij zeggen dat ik bij de gemeente moet zijn.. ¬¬
HeerVoldemort
9 jaar geleden
@Ronron officieel wel, maar helaas zijn sommige leidinggevende daar nog wel eens laks in.
ronron1212
9 jaar geleden
De werkgever is dit verplicht. Aanmelding .
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zojuist de gemeente gebeld, ik moet een wijizigingsformulier invullen betreft "vermogen" wijziging. Volgens deze formulier gaan ze controleren of mijn ouders nou wel recht hebben op de uitkering of juist gekort moeten worden op de uitkering. Ik denk gewoon dat ze gekort gaan worden. Als ik het formulier niet invul kan de gemeente altijd nog achterhalen en hierdoor krijgen mijn ouders forse boete en het kan ook nog eens leiden tot de stopzetting van de uitkering. Ten minste dat staat vermeld op het formulier.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
http://www.rechtopbijstand.nl/inhoud?pid=854
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als het om een bijstandsuitkering gaat zoals je aangeeft dan gaan je ouders inderdaad gekort worden op hun uitkering.

Antwoorden (1)

Je werkgever regelt alles. Jij kan echter in het nieuwe jaar aangifte inkomsten belasting doen. Dan blijkt of je werkgever wellicht teveel in gehouden heeft omdat je bepaalde inkomensdrempels niet hebt overschreden. Het gaat dan wel over het totaal van het hele jaar. Je bent in loondienst dus je hoeft niets te doen. Ook je ouders niet, tenzij ze voor jou nog bijv toeslagen krijgen.