Vervallen al je toeslagen bij een erfenis van ca 100000 euro? Ook als je er bijv een boot voor koopt?

Lijkt me niet meer dan logisch hoor. Maar je hebt dus weer recht op toeslagen wanneer je alles "verbrast" hebt...?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2K
Ivana
9 jaar geleden
Die boot heeft ook een waarde en blijft meetellen.
fisbel
9 jaar geleden
Als er een bijstandsinkomen is zal de (dure) boot blijven meetellen als vermogen. Er kunnen op z'n minst vragen over worden gesteld hoe de boot is bekostigd. Voor de belastingtoeslagen speelt het vermogen geen rol als het vermogen tijdens het jaar wordt uitgegeven (of verbrast)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Waarom zou er een boot voor kopen. Nieuwe kleren, auto's, meubels, pensioen kooppolis, woonboot, vakantiehuisje in het buitenland zonder vermogensbelastingheffing, training, wereldreis, eten, verbetering aan het huurhuis,

Antwoorden (2)

Nee, zo werkt het niet. Daarom moet ja als je een bijstandsuitkering aanvraagt je bankafschriften van de afgelopen 3 maanden laten zien als bewijs dat je je geld niet gauw verbrast hebt om die uitkering te krijgen. Krijg je later extra geld via erfenis of loterij dan wordt dat geld gezien als inkomen en wordt dat van je bijstand afgetrokken. Stel dat dat geld evenveel is als een half jaar inkomen dan krijg je een half jaar geen bijstand/uitkering.
Voor een uitkering wordt ook je vermogen meegerekend, en een boot is vermogen,
Als je in de IOAW valt is er geen vermogenstoetsing
9 jaar geleden
Als er € 100.000 op de rekening komt die wordt vervolgens in het lopende jaar uitgegeven aan bijvoorbeeld consumptieve goederen zoals een boot of een dure auto is er niets aan de hand. Ook niet als je jaren gebruik maakt van deze consumptieve goederen. Het geld is immers 'weg'. Het geld kan ook aan gokken, drugs, drank of vrouwen worden uitgegeven. Of weggeschonken aan anderen of goede doelen. Dat maakt allemaal niet uit.

Waar het om gaat is of de € 100.000 of een deel ervan op 1 januari van het volgend jaar op een op naam gestelde spaar- of bankrekening staat of geregistreerd staat als Box 3 vermogen. Er kan bijvoorbeeld een tweede woning (in Nederland) voor zijn gekocht. Als dit niet het geval is blijft het recht op de (belasting)toeslagen behouden.

Toegevoegd na 12 minuten:
Ik ga voor dit antwoord even er vanuit dat u het heeft over de belastingtoeslagen: huurtoeslag, zorgtoeslag, kindgebonden budget en kinderopvangtoeslag. Dus geen toeslag zoals dat bijvoorbeeld bij een bijstandsinkomen het geval kan zijn (zie antwoord hierboven).

Voor de zorgtoeslag is er trouwens nog wel een kans dat die behouden blijft als de € 100.000 op een spaarrekening blijft staan tot het volgend jaar of latere jaren. Dan moet er wel een toeslagpartner zijn. Het vrijgesteld vermogen voor deze toeslag is ruim € 120.000 (80 K + 21K + 21K)

Voor de kinderopvangtoeslag speelt het vermogen geen rol.
N.B: Niet te vergeten dat 4% van het vermogen Box 3 boven de vrijstellingsgrens wordt toegerekend tot het verzamelinkomen Box 1 2 3. Bij € 100.000 meetellend vermogen wordt er dus € 4000 bij het verzamelinkomen box 1 2 3 (dat heet toetsingsinkomen) voor de belatingtoeslagen bijgeteld.
fisbel
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dus als de erfenis, schenking voor 1 januari omzet wordt in een financieel product dat niet mee telt als vermogen, dan telt deze schenking niet meer voor de toeslagen? Waarom zijn dan zoveel mensen die leven van een minimum inkomen zo bang voor de erfenis en zeggen vooraf dat ze de erfenis niet zullen gaan accepteren, omdat ze dan alle hun inkomstenbronnen kwijt zijn en de erfenis verdwijnt in de staatskas.
fisbel
9 jaar geleden
carsrac:
Als er bijstand is, zijn er wel consequenties als er een erfenis van € 100.000 afkomt. De erfenis aanvaarden is goed mogelijk, maar dan verlies je natuurlijk wel je uitkering gedurende een bepaalde periode. In alle andere situaties van uitkeringen zoals ziektewetuitkeringen, werkloosheidsuitkeringen, pensioenen, arbeidsongeschiktheidsuitkeringen w.o Wajong, lijfrenteuitkeringen, IOAW (bijstand vanaf 50), IOW en noem ze allemaal maar op speelt vermogen geen rol. Hoewel er in allerlei opzetjes en plannetjes soms wel naar gekeken wordt. Een voorbeeld van een onlangs ingevoerde vermogenscheck betreftn twee belastingtoeslagen: kindgebonden budget en zorgtoeslag. Een (substantiële) erfenis weigeren vanwege angst voor verlies van uitkering? Alleen in de situatie van bijstand kan ik me daar iets bij voorstellen. Als de erfenis 'op' is kan een toeslag zoals huurtoeslag opnieuw worden aangevraagd. Zelfs bij stopzetting van de bijstand kan er gedurende enige tijd van de erfenis ruimer worden geleefd. Er mag tot maximaal anderhalf maal de geldende bijstandsuitkering worden ingeteerd op het vermogen. Daarna kan opnieuw bijstand worden aangevraagd. Kortom: ik kan geen enkele situatie bedenken waarbij vanwege inkomensverlies het onverstandig is om een erfenis te weigeren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mooi en volledig antwoord, Fisbel. Ik lees graag je antwoorden!