Moet je een vrijstelling op vennootschapbelasting aanvragen of geldt deze automatisch als je aan de voorwaarden voldoet?

Als stichting leveren wij diensten waar wij een vergoeding voor vragen voor de afschrijving van de materialen, vergoedingen van de vrijwilligers en een buffer op te bouwen voor toekomstige aanschaffingen .

Het kan natuurlijk altijd wel zijn dat de inkomsten de uitgaven overstijgen, maar dit blijft binnen de stichting als extra buffer, voor uitbreidingen of voor een extraatje voor de vrijwilligers.

Hiermee blijft de stichting onder de eis van € 15.000 winst per jaar of € 75.000 in 4 jaar.

Wij zijn er tot nu toe vanuit gegaan dat de vrijstelling automatisch gold en dat dit niet extra aangevraagd hoefde te worden. Hoe zit dit exact?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

ALs je aan de voorwaarden voldoet zoals in de wet genoemd, dan hoef je geen vrijstelling aan te vragen. Omgekeerd is het wel het geval. Als je subjectief bent vrijgesteld van vennootschapsbelasting moet je een verzoek indienen als je toch belastingplichtig wil zijn (artikel 1a van het Vrijstellingsbesluit VPB).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank je, daar kan ik wat mee :)