kan ik iets voor een symbolische euro verkopen?

mijn lief heeft een vriend "geholpen" door van hem een quad over te nemen (van€800 destijds),zodat hij van het kenteken van zijn naam af was.

Nu blijkt die quad niet goedgekeurd te zijn volgens de regels van de RDW, en kon mijn lief helemaal dat ding niet berijden noch verzekeren.

Nu zit hij in een financieel mindere situatie, waarbij hij die quad ook niet verkocht krijgt (het ligt helemaal uit elkaar, en geld om te investeren om 'm weer keuringsklaar te krijgen heeft ie niet), maar waar bij de aanvraag voor kwijtschelding van gemeentelijke lasten, wel door een gemeente-ambtenaar "gesteld" is, dat de vertegenwoordigde (tweedehands) "waarde" van deze quad rond de €750 zou liggen "op Marktplaats".( ja, bij een ander type quad ja, niet bij deze..Hij mag blij zijn als hij er nu nog de oud-ijzerprijs voor krijgen kan, want het onding staat al 2 jaar op platte banden , is half uit elkaargeschroefd in onderdelen, verroest..en of het rotding ooit nog gaat rijden..*hmm* mocht mijn lief wensen...geen geld..is geen opknappen).

Nu wil hij niet op zijn bord gegooid krijgen, dat hij de gemeentelijke lasten alsnog ophoesten mag, terwijl hij die quad voor geen meter voor dat bedrag verkocht zal krijgen in realiteit.

Dus is het overwegen..of hij de quad niet voor een symbolische euro verkopen kan aan zijn Pa/broer, die dan de schorsing op hun naam kunnen voortzetten, zodat mijn lief verder geen "gedoe" erover heeft. Echter is de vraag of Pa/broer dan schenkingsbelasting moet betalen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.7K
ronron1212
9 jaar geleden
ja en wat heeft dat met de gemeentelijke belasting te maken kom je ergens boven door de Quad?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je mag maar 1 voertuig op je naam hebben staan als je kwijtschelding wil. Maar vraag me af of je, als je een 2e voertuig verkoopt na de aanvraag, nog wel in aanmerking komt.
ronron1212
9 jaar geleden
Belgie?

Antwoorden (2)

Je partner mag de quad schenken aan een broer of zijn vader. Tegen een symbolisch bedrag verkopen wordt ook gezien als schenking. De hoogte van een schenking aan een ander dan je eigen partner of kind is maximaal €2092,- per jaar.

Hoe hoog de schenking daadwerkelijk is is afhankelijk van de waarde van de quad op het moment van de schenking. Dus als die half uit elkaar ligt en absoluut niet rijdbaar is zou de oud-ijzerprijs best in aanmerking komen. De oud-ijzerprijs ligt op dit moment op €0,17 per kilo.

Overigens is het wel verstandig om die quad te verkopen/schenken. Volgens de normen van de VNG (Vereniging Nederlandse Gemeenten) mag iemand die in aanmerking wil komen voor kwijtschelding van belastingen maar één kentekenplichtig voertuig op zijn naam hebben staan. Waarbij het voertuig ook nog ouder dan 9 jaar dient te zijn.

Toegevoegd na 5 minuten:
Overigens betwijfel ik of de gemeente het schenken van het voertuig aan een ander wel accepteert. Mogelijk kom je met een bezwaar wel onder die €750,- die een ambtenaar heeft bedacht wel uit maar zal de gemeente dan wel eisen dat de quad tegen een redelijk bod wordt verkocht en met de opbrengst (een deel van) de belastingen worden betaalt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In dit geval kost het opknappen waarschijnlijk meer dan dat hij nog zou opleveren.
Ik zou hem zelfstandig slopen en de boel in onderdelen verkopen. De Quad bij de RDW afmelden en de verzekering opheffen.