Hoeveel geld mag je extra verdienen met een wwb uitkering?

Wat als je extra geld verdiend door youtube videos hoeveel mag je dan extra verdienen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je mag zoveel verdienen als je wil. Wel ben je verplicht elke maand, via een statusformulier, aan te geven of je in de afgelopen maand iets hebt verdiend. Dit korten ze dan op je uitkering de maand erop. Mocht je bijverdienste hoger zijn dan je uitkering, zullen ze ervan uitgaan dat je goed verdiend en geen uitkering meer nodig hebt.

Het beste antwoord

Bijverdienen met een bijstandsuitkering leidt in het algemeen tot een lagere uitkering. Als men 27 jaar of ouder is wordt soms een deel van het loon dat de bijstandsgerechtigde met werken verdient niet meegeteld. Voor zes maanden kan een kwart van het salaris worden behouden. Er wordt dan niet gekort op de bijstandsuitkering. Dit vrij te laten bedrag is € 194 / een kwart van de gehele uitkering. Met als limiet dat er niet gekort wordt voor maximaal 6 maanden. Als de verdiensten structureel zijn, dus er is inkomen ook na deze 6 maanden wordt er altijd gekort voor het volledige bedrag van de extra inkomsten.
fisbel
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Is juist, en de precieze manier van omgaan met die regeling verschilt per gemeente. Het is eigenlijk ook niet juist om in dit kader te spreken van 'bijverdienen'. Een bijverdienste heb je als je naast je gewone baan nog een krantenwijk hebt, of als een scholier een baantje heeft. In de Bijstand mag (of eigenlijk: moet) je zoveel verdienen als je kunt. Alleen is het niet zo dat dat bovenop je uitkering komt; de uitkering wordt gewoon naar rato aangepast. (Uitgezonderd de situatie die je hier benoemt.) Die uitkering is immers bedoeld om ervoor te zorgen dat je niet zakt onder het sociaal minimum, dus als je zelf verdiensten hebt is er een lagere aanvulling nodig om op die norm te komen.