Hallo, als interim directeur (ZZP-er) ontvang ik reiskostenvergoeding. Moet ik daar inkomstenbelasting over betalen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Nee, daarover behoef je geen belasting te betalen, want het is een vergoeding voor gemaakte kosten ten dienste van het verwerven van inkomen. Natuurlijk mag de vergoeding niet bovenmatig zijn en mag je de kosten zelf niet aftrekken.

Toegevoegd na 8 minuten:
Volgens mij kan het niet; als zzp'er werken als (interim)directeur??
Een (interim)directeur is iemand die per definitie in loondienst is bij een BV of NV.

Toegevoegd na 1 uur:
Best mogelijk allemaal, maar dan zal hij toch in loondienst worden aangenomen, anders kan hij geen directeur zijn. Ik heb het niet over een groot aandeel houder gehad. Dat is iemand die belangrijk aandelenpakket bezit van de NV of BV.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Computoon
9 jaar geleden
Vraagsteller kan zich verhuren als manager met de taken van een directeur. Een directeur hoeft geen dga te zijn.

Andere antwoorden (1)

De kosten van de zakelijke ritten kun je als zakelijke kosten opvoeren in je aangifte Inkomstenbelasting. Je moet wel aan kunnen tonen dat het om een zakelijke reis gaat.

De reiskosten die je als kostenvergoeding factureert aan de opdrachtgever behoren tot je omzet.

Toegevoegd na 18 uur:
Bij de beantwoording van de vraag ben ik ervan uitgegaan dat je facturen stuurt naar het opdrachtgevende bedrijf.

Dus niet gekozen is voor pseudo-werknemerschap ('opting in') waarbij je verloond wordt door de salarisadministratie van het opdrachtgevende bedrijf. Als dat wel het geval is, wordt een vergoeding van max 0, 19 niet meegenomen in de loonheffing ('gerichte vrijstelling') en het eventuele bovenmatige deel wel. Als de opdrachtgever die de Werkkostenregeling (WKR) toepast er echter voor kiest om dat bovenmatige deel in de zog. vrije ruimte onder te brengen dan wordt ook over dat bovenmatige deel geen inkomstenbelasting ingehouden. Het is niet altijd even gemakkelijk te zien, maar je kunt het afleiden uit je salarisstrook. Als in de 'grondslag voor loonheffing' het deel van de reiskostenvergoeding boven 0, 19/km is meegeteld, betaal je er belasting over, anders niet. Maar daar heb je dan geen omkijken naar want op de jaaropgave is alle loon straks netjes bij elkaar geteld en dat bedrag hoef je alleen maar over te nemen op de aangifte inkomstenbelasting. Deze 'opting in'-constructie is mogelijk als je een VAR-verklaring hebt, niet voor 'gewone' ondernemers.
Computoon